Schonere lucht voor iedereen die in de buurt van de luchthaven woont of werkt. Daar gaan we voor. Vliegtuigen stoten ultrafijn stof en stikstofoxiden (NOx) uit bij het taxiën, opstijgen, vliegen en landen. Ook het verkeer van en naar de luchthaven speelt mee. Daarom volgt de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) al sinds 1996 de luchtkwaliteit op rond de luchthaven. Maar meten alleen is niet genoeg. We zetten volop in op minder uitstoot en schonere lucht. Benieuwd hoe? Bekijk hier al onze initiatieven.
Brussels Airport Company is vandaag al CO2-neutraal. We beperken onze uitstoot en compenseren wat er nog rest. Maar we willen verder gaan en onze eigen CO2-uitstoot volledig terugdringen. Daarom pakken we onze broeikasgassen stevig aan. Verwarmen en koelen zonder gas, elektrische wagens en bussen, en 100% hernieuwbare energie, bijvoorbeeld via zonnepanelen, spelen daarin een grote rol. Zo komen we stap voor stap dichter bij Net Zero Carbon in 2030.
Voor en na elke vlucht is er heel wat bedrijvigheid op het tarmac. Vliegtuigen worden naar de juiste positie gesleept, bagage en vracht worden in- en uitgeladen, en er wordt getankt. Al die wagens en machines hebben natuurlijk ook een uitstoot. We hebben samen met de partners nieuwe brandstoffen en toestellen getest, elektrisch en op waterstof. Tegen 2030 moet 80% van het grondafhandelingsmateriaal vervangen zijn door een alternatief zonder uitstoot. Beter voor de omgeving én voor wie op de luchthaven werkt.
Tegen 2030 moet 80% van het grondafhandelingsmateriaal vervangen zijn door een duurzaam alternatief.
We onderzoeken, testen en introduceren continu nieuwe landingstechnieken. Dat doen we samen met skeyes en verschillende luchtvaartmaatschappijen. Slim, want zo dalen vliegtuigen stiller én stoten ze minder uit.
We trekken steeds meer stillere en zuinigere toestellen aan. Hoe? Door te belonen. Schonere vliegtuigen betalen minder, terwijl de minst efficiënte toestellen sinds 2023 tot wel 20 keer meer betalen. Daarbij kijken we niet alleen naar geluid, maar ook naar de NOx-uitstoot. Zo geven we luchtvaartmaatschappijen een duwtje richting schonere, nieuwere toestellen.
De minst efficiënte toestellen betalen tot wel 20 keer meer.
De meeste van onze dienstvoertuigen rijden al op CNG en sinds 2019 brengen elektrische bussen passagiers naar hun vliegtuig. Ook ons wagenpark krijgt een update: tegen eind 2025 gaan we voor 100% elektrisch.
Altijd weten wat er speelt op en rond de luchthaven? Van nieuwtjes tot initiatieven in jouw buurt: we houden je op de hoogte.