Met het bouwproject Hub 3.0 bouwen we aan de luchthaven van morgen. Dit project zorgt voor een betere mobiliteit op en rond de luchthaven, breidt de vertrek- en aankomsthal uit om voldoende ruimte te voorzien voor passagiers, bezoekers en werknemers en houdt daarnaast ook de bouw in van een hotel, een groene boulevard en een park.
Daarbij denken we niet alleen aan reizigers en medewerkers, maar ook aan jou als buur.
Daarom werd op donderdag 11 september een digitale infosessie georganiseerd, speciaal voor omwonenden, waarbij experten uitleg gaven en vragen beantwoordden over het project.
De sessie werd integraal opgenomen. Je kan ze hieronder bekijken.
De luchthaven blijft volledig toegankelijk tijdens de hele periode van de werken. We voeren grondige studies uit om alle verkeers- en passagiersstromen te verplaatsen en de luchthaven operationeel te houden. We voorzien de nodige alternatieven zoals o.a. de aanleg van een tijdelijk busstation, het omleiden van de taxi's en aanpassingen aan het treinstation, om ervoor te zorgen dat alle vervoersmiddelen op de luchthaven volledig toegankelijk blijven.
Ook wij kijken vol ongeduld uit naar dit project dat tegen eind 2030 gerealiseerd zou zijn. De luchthaventram zal van en naar Brussel rijden. Het gaat om een verlenging van de tramlijn vanuit het NAVO-hoofdkwartier tot aan de luchthaven. Meer informatie vind je hier.
De voorbereidende werken voor de luchthaventram op het domein van de luchthaven starten in 2027. De Werkvennootschap is in 2025 gestart met de constructie van het viaduct voor de tram en de fietssnelweg F201 boven de R0.
We verwachten tegen 2032 een marktconforme groei van ons aantal passagiers tot 32 miljoen per jaar. Daarvoor moet de airside-infrastructuur niet aangepast worden. We kunnen dit aantal passagiers afhandelen met de bestaande airside-infrastructuur. We zullen geen aanpassingen moeten doen aan start- en landingsbanen en ook niet aan taxiwegen, er komen geen verlengingen of uitbreidingen.
Dat is zo opgenomen in onze uitbatingsvergunning.
Vandaag maken elke dag 100.000 mensen gebruik van het openbaar vervoer van of naar de luchthaven, zowel passagiers, personeel als pendelaars.
40% van het vervoer van en naar de luchthaven (passagiers en personeel) gebeurt nu met alternatief, duurzaam transport, dus dat is alles wat niet de eigen auto of huurwagen is. Het streefdoel van Brussels Airport is om tegen 2040 50% alternatief transport te bereiken. Als tussentijdse doelstelling wordt tegen 2032 een modal split van 45% duurzaam transport versus 55% met de eigen auto (of huurwagen) vooropgesteld.
Mobiliteit is een discipline die uitvoerig is onderzocht in het milieu-effectenrapport en daaruit blijkt dat er geen groot negatief effect te verwachten is. Dat komt enerzijds door de afscheiding van het verkeer dat naar de drop-off rijdt en anderzijds doordat een van de belangrijkste onderdelen van Hub 3.0 de Intermodale Hub is. Door de bundeling van vervoersmiddelen onder één dak, door de verbetering van het aanbod en van de ervaring in die Intermodale Hub willen we onze passagiers en medewerkers nog meer motiveren om het openbaar vervoer of de fiets te nemen.
We hebben een duidelijk objectief dat we willen behalen voor de modale split. We zitten nu ongeveer aan 40% van de passagiers en medewerkers die met het openbaar vervoer of de fiets naar de luchthaven komen, maar we willen dit in 2032 naar 45% brengen en tegen 2040 is ons doel om een 50/50 modale split te bekomen.
Het antwoord op alle vragen die tijdens de infosessie van 11/09/2025 werden gesteld, vind je hier.