12/06/2025
Van 12 juli tot 27 augustus 2025 gaan we baan 07R/25L grondig renoveren. Wat betekent dat voor jou als buur?
Deze zomer gaat een van de belangrijkste start- en landingsbanen, baan 07R/25L, dicht voor renovatie. Dezuidelijkste van de twee parallelbanen krijgt een nieuwe asfaltlaag, nieuwe baanverlichting en verbeterde afwatering. Dit zijn noodzakelijke werken om de veiligheid en efficiëntie van het vliegverkeer te blijven garanderen.
Van 12 juli tot 27 augustus 2025 zal baan 07R/25L volledig gesloten zijn voor vliegtuigen. Van 2 tot 12 augustus zal ook baan 01/19 tijdelijk sluiten. Dit heeft natuurlijk gevolgen, ook voor jou als buur. We leggen graag uit wat je kunt verwachten.
De meeste werkzaamheden gebeuren van maandag tot en met zaterdag, tussen 6.00 en 22.00 uur. Houd er rekening mee dat er soms, als het echt niet anders kan, ook 's nachts of op zondag gewerkt moet worden om de werken tijdig af te ronden. Dit is het geval van 2 tot 12 augustus. In die periode sluiten we tijdelijk ook baan 01/19, omdat er dan gewerkt wordt aan de kruising met de gerenoveerde baan.
De renovatie van zo'n grote baan vraagt om veel materialen. Dit betekent dat je tijdelijk meer vrachtwagens kan zien rijden op de openbare weg, vooral in Nossegem en Steenokkerzeel.
Om dit verkeer goed te laten verlopen plaatsen we verkeerslichten op het kruispunt van de Namenstraat en de Mechelsesteenweg. Om jouw veiligheid als voetganger of fietser te garanderen nemen we ook snelheidsbeperkende maatregelen in de Namenstraat.
Omdat een belangrijke landingsbaan buiten gebruik is, zal het baangebruik op Brussels Airport tijdelijk anders zijn dan je gewend bent. skeyes, de luchtverkeersleider, beslist welke banen gebruikt worden. Ze houden daarbij rekening met de beschikbare banen, de drukte van het vliegverkeer en vooral de weersomstandigheden. De veiligheid van het vliegverkeer is altijd de absolute prioriteit.
Hieronder vind je een overzicht van hoe de banen waarschijnlijk gebruikt zullen worden, afhankelijk van het weer:
Houd rekening met de volgende specifieke periodes met afwijkend baangebruik:
Als de weersomstandigheden het niet toelaten om deze configuraties te gebruiken, kiest skeyes een alternatieve oplossing die de veiligheid garandeert.
Daarnaast is er een kleine technische aanpassing: tijdens de werken wordt voor landingen op baan 07L een speciale navigatieprocedure (RNP) gebruikt, die werkt met satellieten. Dit is nodig omdat deze baan geen standaard precisie-landingssysteem heeft. Deze procedure voldoet aan alle Europese veiligheidsregels. Alle andere vliegprocedures blijven hetzelfde.
We begrijpen dat deze werken impact kunnen hebben op jouw leefomgeving. Daarom willen we je zo goed mogelijk informeren. Je kan het baangebruik, de windcondities, alle werken en de potentiële impact op het baangebruik steeds volgen op www.batc.be.
Heb je vragen? Contacteer ons!