Reizen met verminderde mobiliteit- FAQ

  • Brussels Airport wilt reizigers met een verminderde mobiliteit het reizen zo gemakkelijk mogelijk maken
  • Bij het reserveren van assistentie worden tal van vragen gesteld, deze zijn belangrijk zodat de assistentie aan jouw noden zou voldoen
  • Hier vind je een antwoord op de meest gestelde vragen

Op Brussels Airport willen we onze passengers with reduced mobility (PRM) zo goed mogelijk helpen, afgestemd op hun behoeften.

 

Hoe kan ik feedback geven over de service die ik heb ontvangen?

Wij waarderen alle feedback om de diensten die wij aanbieden te verbeteren. Wil je ons bedanken of was je niet tevreden, heb je een vraag of een suggestie? Elk kanaal om ons te bereiken, kan je hier terugvinden. 

Hoe kan ik om assistentie vragen bij mijn verplaatsingen op de luchthaven?

Gelieve je luchtvaartmaatschappij, reisagent of reisorganisator ten minste 48 uur voor vertrek op de hoogte te brengen van je behoefte aan assistentie. Bij het boeken van je reis dien je het reisbureau te informeren over de aard van je handicap en het soort assistentie dat je nodig zult hebben. Je reisagent zal de luchtvaartmaatschappij waarmee je reist op de hoogte brengen. Indien je online boekt, kun je je registreren op de website van de luchtvaartmaatschappij. Zo kan de luchtvaartmaatschappij de nodige maatregelen treffen om je de gewenste diensten te verlenen op Brussels Airport, zowel bij vertrek als bij terugkeer, en op je luchthaven van bestemming.

Waarvoor kan ik assistentie vragen op de luchthaven?

Wij verlenen bijstand aan passagiers met beperkte mobiliteit die hulp nodig hebben om zich door de luchthaven te verplaatsen. Wij assisteren niet bij het winkelen, eten/drinken, vertalen,...

Moet ik me melden bij de PRM assistentiebalie of bij de check-in?

Om assistentie te verkrijgen is het belangrijk dat je eerst langs de incheckbalie gaat. Je hebt je instapkaart nodig bij de PRM assistentiebalie.

Ik heb om assistentie gevraagd, kan ik opgehaald worden op de parking? 

Indien je hulp nodig hebt vanaf je auto op de parking, bel dan onze assistentiebalie op 02 753 2204. Wij zullen een medewerker sturen om je te helpen.

Is het mogelijk om een rolstoel te lenen die geduwd kan worden door mijn familie/reisgenoot?

Ja, dit is mogelijk. Wij stellen rolstoelen ter beschikking bij de PRM assistentiebalie die je op de luchthaven kunt gebruiken tot aan de gate van je vlucht. Wanneer je een rolstoel leent, is de luchthaven niet verantwoordelijk indien je je verwondt of je vlucht mist. 

Moet ik speciale documenten meebrengen om assistentie te krijgen?

Neen, een bewijs voor assistentie is niet nodig omdat assistentie voor PRM's niet als een gezondheidsdienst wordt beschouwd. Wij raden je echter wel aan om je assistentie ten minste 48 uur voor je geplande vertrektijd bij je luchtvaartmaatschappij te reserveren.

Ik heb om assistentie gevraagd, kan mijn reisgezel bij mij blijven tijdens de assistentie?

Wij zullen je nooit scheiden van je begeleider als je met hem of haar moet reizen. Anders houden wij altijd rekening met je wensen en, afhankelijk van de beschikbaarheid van onze voertuigen, zal meestal ten minste één van je begeleiders met jou mee kunnen komen. Wanneer dit niet mogelijk is, ontmoet je jouw reisgenoot direct aan de gate, in het vliegtuig, of spreken we samen een ontmoetingspunt af. Daarom raden wij je aan je reisdocumenten en instapkaart te allen tijde bij je te houden!

Mag ik mijn eigen rolstoel gebruiken tot aan het vliegtuig?

Ja, elke passagier die met zijn eigen rolstoel reist, heeft het recht deze te gebruiken tot aan de deur van het vliegtuig

Als ik online incheck en al een instapkaart heb, hoe lang van tevoren moet ik dan op de luchthaven zijn? Kan ik rechtstreeks naar de gate gaan?

Wij raden je aan het advies van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt op te volgen wat betreft de boardingtijd en ervoor te zorgen dat je voldoende tijd hebt. Vergeet niet ons te laten weten wanneer je op de luchthaven arriveert via de PRM callpoints, de incheckbalie of de PRM assistentiebalie. Wij raden je aan om je uiterlijk 60 minuten voor de geplande vertrektijd bij onze PRM assistentiebalie te melden.

Wat gebeurt er als mijn mobiliteitshulpmiddelen tijdens mijn vlucht beschadigd raken?

Als je mobiliteitshulpmiddelen tijdens de vlucht zijn beschadigd, dien je de luchtvaartmaatschappij hiervan onmiddellijk in kennis te stellen. In de bagagehal moet je een specifiek schaderapport invullen om een dossiernummer te krijgen. 

Mag mijn assistentiehond met mij meereizen?

Assistentiehonden zijn van harte welkom op de luchthaven. Als je jouw hond wil meenemen op reis, informeer dan vooraf bij je luchtvaartmaatschappij naar de regels voor het reizen met honden. 

Ik heb een pacemaker, wat moet ik weten?

Personen met pacemakers of prothesen kunnen om een alternatieve screening verzoeken. Wend je daarvoor tot het screeningpersoneel of de assistentie-agent die je bijstaat.