Check even bij je luchtvaartmaatschappij hoe lang op voorhand je aanwezig moet zijn. Vraag je assistentie aan? Kom dan ten laatste 90 minuten voor vertrek naar de (Special) Assistance Welcome Desk (gelegen achter check-in rij 2) of een van de PRM-helppunten.
Laat je luchtvaartmaatschappij, reisagent of touroperator minstens 48 uur op voorhand weten dat je hulp nodig hebt. Boek je via een reisbureau? Zij helpen je met het doorgeven van je noden.
Boek je online? Dan kan je vaak je assistentie rechtstreeks via de website van de luchtvaartmaatschappij aanvragen. Zij regelen alles voor je – heen én terug.
Meld je aan bij de (Special) Assistance Welcome Desk (gelegen achter check-in rij 2) en toon je instapkaart en identiteitskaart of paspoort.
Onze PRM Service helpt je graag met:
Zeker. Bel ons op het nummer 02 753 2204 als je hulp nodig hebt van op de parkeerplaats tot aan de terminal. We sturen iemand naar je toe.
Nee hoor, geen medische documenten nodig. Wel belangrijk: vraag je assistentie ten minste 48 uur op voorhand aan bij je luchtvaartmaatschappij.
Ja. Reizigers met een mobiliteitsbeperking kunnen gebruik maken van de PRM-wachtrij.
Die is herkenbaar aan het rolstoellogo bij de veiligheidscontrole en grenscontrole.
Je kan de PRM-wachtrij gebruiken onder begeleiding van een PRM-assistent (die assistentie moet je op voorhand aanvragen via je luchtvaartmaatschappij – zie hier) of op vertoon van de European Disability Card of niet-Europese vergelijkbare alternatieven.
Ja, dat mag! Je mag je rolstoel gebruiken tot aan de vliegtuigdeur.
Zeker. Aan de (Special) Assistance Welcome Desk kan je een rolstoel lenen. Let op: als je een rolstoel leent, is Brussels Airport niet aansprakelijk voor eventuele schade of het missen van je vlucht.
Als je uitrusting tijdens de vlucht wordt beschadigd, breng dan je luchtvaartmaatschappij meteen op de hoogte. In de bagagehal moet je een specifiek schaderapport invullen om een dossiernummer te krijgen.
Ja, meestal wel. Als het even niet kan, spreken jullie af aan de gate, in het vliegtuig of op een ontmoetingspunt. Hou je reisdocumenten en instapkaart bij de hand.
Assistentiehonden zijn welkom. Vraag op voorhand even na bij je luchtvaartmaatschappij wat de voorwaarden zijn.
‘Hidden disabilities’ zijn beperkingen die niet meteen zichtbaar zijn, maar wel een impact kunnen hebben op het reizen (bijvoorbeeld medische, mentale of cognitieve beperkingen).
Om reizigers met een hidden disability beter te ondersteunen, sloot Brussels Airport zich recent aan bij het Sunflower-programma. Reizigers met een minder zichtbare beperking kunnen een Sunflower-lanyard dragen om duidelijk te maken dat ze meer ondersteuning of tijd nodig hebben. De lanyard is een hulpmiddel maar geeft de gebruiker geen recht op een voorkeursbehandeling.
De uitrol van het Sunflower-programma zit momenteel nog in de beginfase. We verdelen op dit moment zelf nog geen lanyards, maar we zijn volop bezig om dit bij onze medewerkers beter bekend te maken en verder uit te werken. Binnenkort vliegen we er dus écht mee van start!
Laat het weten aan de medewerkers van de veiligheidscontrole. Zij zorgen voor een alternatieve check.
Volgens EU-verordening 1107/2006 heb je recht op assistentie zonder extra kosten en zonder discriminatie. Medische apparatuur en tot twee mobiliteitshulpmiddelen (zoals een rolstoel of krukken) worden gratis vervoerd, zolang dit technisch mogelijk is en je dit 48 uur vooraf aanvraagt.
Hoe snel word ik geholpen?
Als je je assistentie vooraf hebt geboekt én je je bij aankomst aanmeldt, proberen we je binnen 10 minuten op te halen (in 80% van de gevallen). De maximale wachttijd is 30 minuten. Zonder reservatie kan dat oplopen tot 25 à 45 minuten.
Luchtvaartmaatschappijen gebruiken internationale codes om aan te geven welke bijstand aan PRM-passagiers moet worden verleend. De volgende codes worden gebruikt: