Verloren of beschadigde bagage

  • Beschadigde of ontbrekende bagage?
  • Wat te doen als je iets verloren bent?
  • Je rechten als passagier

Voorwerp verloren in de luchthaven?

Wat mag er mee in je bagage?

> Diensten rond je bagage?

Beschadigde of ontbrekende bagage

Is je bagage beschadigd bij aankomst of is ze niet aangekomen? Dan doe je best meteen aangifte. Hoe je dat doet lees je hieronder.

Beschadigde bagage

De procedure verschilt per luchtvaartmaatschappij of afhandelingsagent. Merk je de beschadiging op bij het ophalen van je bagage, begeef je dan onmiddellijk naar de balie van de afhandelingsagent van je luchtvaartmaatschappij om aangifte te doen.

Merk je de schade pas later op, neem dan zo snel mogelijk contact op met je luchtvaartmaatschappij.

Klik hier voor de contactgegevens van de verschillende luchtvaartmaatschappijen.

Verloren bagage

Als je bagage verloren is gegaan, dan neem je contact op met de afhandelingsagent van je luchtvaartmaatschappij. Begeef je voor het verlaten van de bagagehal naar de balie om aangifte te doen van het verlies.

  • Aviapartner

Luchtvaartmaatschappijen wiens vluchten worden afgehandeld door Aviapartner: Aegean Airlines, Aer Lingus, Air Baltic, Air Europa, Air Serbia, Air Transat, All Nippon Airways, BMI Regional, British Airways, CSA Czech Airlines, Easyjet, El Al, Ethiopian Airlines, Etihad Airways, FlyEgypt, HOP Airlines, Iberia, KLM, Meridiana Fly, Nouvelair, Onur Air, Pegasus Airlines, Royal Air Maroc, Ryanair, SAS Scandinavian Airlines, Sun Express, TAP Portugal, Transavia, TUIfly, Tunisair, Turkish Airlines, Vueling

Contactgegevens Aviapartner:

baggagebrupax@welcomeservices.be

+32 2 753 77 07 (van 9u tot 17u)

  • Swissport

Ga naar https://missing-bag.swissport.com/ en gebruik het identificatienummer dat je hebt ontvangen om de ontbrekende bagage aan te geven.


Luchtvaartmaatschappijen die samenwerken met Swissport: Adria Airways, Aeroflot, Air Algérie, Air Arabia, Air Canada, Air Malta, Alitalia, Atlasglobal, Austrian Airlines, Blue Air, Brussels Airlines, Bulgaria Air, Cobalt Air, Corendon, Croatia Airlines, Delta Air Lines, Egyptair, Emirates, Eurolot, Finnair, Freebird Airlines, Germanwings, Hainan Airlines, Icelandair, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Qatar Airways, Tailwind Airlines, TAROM, Thai Airways, Ukraine International Airlines, United Airlines, Swiss

Contactgegevens Swissport:

bru.lostbag@swissport.com

+32 2 788 33 44 (van 8u tot 22u)

  • Brussels Airlines

Voor ontbrekende bagage na een vlucht met Brussels Airlines kan je mailen naar baggageservice@brusselsairlines.com of bellen naar +32 2 723 23 16, 24/7.

Op onderstaand plannetje zie je waar de balies van de afhandelaars zich bevinden in de bagagezaal:

Teruggevonden bagage afhalen: praktisch

Tijdelijke maatregel vanwege Covid-19

Werd je verloren item teruggevonden en kies je ervoor het zelf op de luchthaven te komen ophalen? We houden het item voor je bij tot het Coronavirus is ingedijkt en de operaties op de luchthaven weer normaal verlopen. We nemen dan zelf contact met je op om een afspraak te maken.

Kreeg je bericht van de dienst Lost & Found van je luchtvaartmaatschappij met het verzoek naar de luchthaven te komen?

Neem dan de nodige documenten zoals je boarding pass en bagagetag mee en meld je tussen 6u en 22u aan bij de Lost & Found-diensten.

Je vindt de ingang aan de rechterkant van het hamburgerrestaurant Quick in de aankomsthal. Vraag aan de beveiligingsagent om je binnen te laten.

Opgelet: per dossier wordt telkens maar 1 persoon toegelaten tot de bagagehal.

 

 

Voorwerpen verloren op het vliegtuig

Ben je je bagage of iets anders verloren op het vliegtuig, dan moet je contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij in kwestie of diens afhandelingsagent.

  • Brussels Airlines: Je kan Brussels Airlines contacteren in verband met verloren voorwerpen op lost.properties@brusselsairlines.com. Je mag hetzelfde adres gebruiken als je iets verloren bent of vergeten hebt aan boord van vluchten van Austrian Airlines en Swiss International Air Lines.
  • Delta Air Lines: Als je iets vergeten of verloren bent op een vlucht van Delta Airlines kan je hier terecht. Gaat het om taxfree goederen, alcohol, sigaretten of tabak, dan moet je Swissport contacteren op bru.lostitems@swissport.com.
  • Hainan Airlines: Hainan Airlines kan je contacteren via belgium@hnair.com voor informatie over verloren of vergeten goederen.
  • United Airlines: Voor meldingen van verloren voorwerpen kan je bij United Airlines terecht op bruticketdesk@united.com.

Ben je iets vergeten op een andere luchtvaartmaatschappij dan hierboven vermeld, dan moet je de afhandelingsagent van de maatschappij in kwestie contacteren.

  • Aviapartner: Voor voorwerpen aan boord van een door Aviapartner afgehandeld vliegtuig stuur je een mail naar founditemsbru@welcomeservices.be.
  • Deze luchtvaartmaatschappijen werken samen met Aviaparter: Aegean Airlines, Aer Lingus, Air Baltic, Air Europa, Air Lituanica, Air Serbia, Air Transat, Belle Air, BMI Regional, British Airways, CSA Czech Airlines, Easyjet, El Al, Estonian Air, Ethiopian Airlines, Etihad Airways, FlyEgypt, HOP Airlines, Iberia, KLM, Meridiana Fly, Nouvelair, Royal Air Maroc, Ryanair, Onur Air, Pegasus Airlines, SAS Scandinavian Airlines, TAP Portugal, Transavia, TUIfly, Tunisair, Turkish Airlines, Vueling
  • Swissport: Voor voorwerpen aan boord van een door Swissport afgehandeld vliegtuig stuur je een mail naar bru.lostitems@swissport.com.

  • Luchtvaartmaatschappijen die samenwerken met Swissport: Adria Airways, Aeroflot, Air Algérie, Air Arabia, Air Canada, Air Malta, Alitalia, Atlasjet, Blue Air, Bulgaria Air, Corendon, Croatia Airlines, Egyptair, Emirates, Eurolot, Finnair, Freebird Airlines, Germanwings, Icelandair, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Qatar Airways, Tailwind Airlines, TAROM, Ten Airways, Thai Airways, Thomas Cook, Ukraine International Airlines

Voorwerpen verloren in het luchthavengebouw of op het luchthavendomein

Ben je iets kwijtgeraakt op onze luchthaven, dan kan je gebruikmaken van onze dienst "gevonden voorwerpen". We zullen je dan vragen om een contactformulier in te vullen. Daarin vul je behalve je  voor- en achternaam, je e-mailadres en je telefoonnummer ook een beschrijving van het verloren voorwerp in. Zodra we het voorwerp gevonden hebben, contacteren we je.

Kun je het gevonden voorwerp niet zelf ophalen, dan mag je ons een e-mail sturen met de voor- en achternaam van de persoon die het in jouw plaats komt ophalen. Bij het ophalen zullen we, om eventuele misverstanden in de toekomst te vermijden, een kopie van de voorkant van je identiteitskaart maken (of die van de persoon die je het voorwerp in jouw plaats komt ophalen) ter controle en om deze aan het opgehaalde voorwerp te koppelen. We de persoonsgegevens die je hebt doorgegeven, waaronder de kopie van de voorkant van de identiteitskaart, nooit langer bijhouden dan noodzakelijk is.

Algemene voorwaarden

* De gevonden voorwerpen worden 3 maanden bewaard. Indien de bewaartermijn van 3 maanden verstreken is, is er geen mogelijkheid meer om deze voorwerpen te recupereren. Gevonden identiteitsbewijzen worden na 1 maand overgemaakt aan de gemeente/stad van uitgifte of aan de ambassade van jouw land in België.

**Indien je verloren voorwerp cash geld bevatte, zullen wij als voorzorgsmaatregel het teruggevonden bedrag overschrijven naar je bankrekening, ook wanneer je ervoor kiest het teruggevonden voorwerp zelf op te halen.

Wij ontvangen in dat geval graag volgende gegevens van jou: naam en adres van de bank, het BIC (Bank Identifier Code) en IBAN (International Bank Account Number) nummer en de naam van de rekeninghouder.

*** We willen je ook informeren dat ingevolge onze gezondheids-en veiligheidsprocedures, alle voedingswaren systematisch uit de gevonden voorwerpen verwijderd worden.

Jouw rechten als passagier

Hoewel je meestal zonder problemen op je bestemming aankomt, kan het soms misgaan. Een vlucht wordt bijvoorbeeld geannuleerd of vertrekt later dan voorzien.

Op deze website vind je alle informatie over jouw rechten als passagier.