Brussels Airport houdt infosessie voor omwonenden over infrastructuurproject Hub 3.0

Brussels Airport - General

Brussels Airport Company heeft deze avond een digitale informatiesessie gehouden voor omwonenden en geïnteresseerden over de eerste fase van het project Hub 3.0. In het kader van de vergunningsaanvraag, werden de verschillende onderdelen van het bouwproject en het milieueffectenrapport (MER) toegelicht. Het gaat om de bouw van een nieuwe intermodale hub, een uitbreiding van de vertrekhal en aankomsthal, een nieuw hotel en kantoorgebouw en een groene boulevard met park. Tijdens de werken neemt de luchthaven maatregelen om stof- en verkeershinder te beperken. Uit het MER blijkt onder meer dat het project een positief effect zal hebben op de mobiliteit voor de omgeving. 

Tijdens een digitale informatiesessie presenteerde Brussels Airport haar toekomstplannen voor de luchthaven. Het gaat om de eerste fase van Hub 3.0, een ambitieus investeringsprogramma dat Brussels Airport moet voorbereiden op de passagiersgroei die verwacht wordt vanaf 2030, binnen de grenzen van de omgevingsvergunning. Een belangrijke investering in de infrastructuur voor de passagiers, met een focus op kwaliteit, mobiliteit en duurzaamheid. 

Dit project omvat de uitbreiding van de vertrek-en aankomsthal, een nieuwe intermodale hub waar alle transportmiddelen samenkomen, met onder meer het eindstation voor de luchthaventram, een nieuw hotel en een groene boulevard en park. Op termijn komt er ook een nieuw kantoorgebouw bij op de luchthaven. Momenteel loopt het openbaar onderzoek in het kader van de vergunningsaanvraag. 

Milieu-effectenrapport en mitigerende maatregelen tijdens de werken 

Tijdens de informatiesessie werd ook het milieueffectenrapport (MER) door de onafhankelijke experts toegelicht. Uit het MER blijkt dat het project bij realisatie een positief effect zal hebben op de mobiliteit op en rond de luchthaven, en dan specifiek voor de zwakke weggebruikers, het openbaar vervoer en de verdeling tussen transportmodi, door de uitbreiding van het aanbod en de nieuwe infrastructuur. Ook aan de biodiversiteit en ruimtekwaliteit zal dit project, dat onder meer ook meer groene ruimte voorziet, positief bijdragen. Op andere disciplines zoals lucht en geluid heeft het project geen impact. Op bodem- en grondwaterkwaliteit is er een beperkt negatieve impact door de aanwezigheid van historische bodemverontreiniging in het projectgebied. De bodemsaneringsprojecten hiervoor zijn al opgestart. 

Brussels Airport doet er alles aan om de overlast en impact tijdens de werken tot een minimum te beperken. Er werd toegelicht dat er maatregelen zullen worden genomen om de overlast van stof te beperken, onder meer door het bevochtigen van het terrein bij droog weer en het beperken van de snelheid van voertuigen voor de werf. Dit zal ervoor zorgen dat op de luchtkwaliteit nauwelijks impact zal zijn tijdens de werken.  

Het werfverkeer zal gebruik maken van het hoofdwegennet, om de hinder voor de omgeving te beperken. Daarnaast worden er op de site specifieke zones voorzien voor laden en lossen, zodat vrachtwagens veilig kunnen werken zonder het verkeer te hinderen. Er worden ook maatregelen voorzien zoals een nieuw tijdelijk busstation om ervoor te zorgen dat de luchthaven tijdens de werken voor alle vervoersmiddelen bereikbaar blijft. 

Een duurzaam project met horizon 2032 

Duurzaamheid, kwaliteit en beleving gaan bij dit project hand in hand. Er wordt onder meer ingezet op optimaal gebruik van natuurlijk daglicht, duurzame materialen en toekomstbestendige technieken met onder andere waterinfiltratie, een BEO-veld (Boorgat Energie Opslag), warmtepompen en zonnepanelen voor de stroomvoorziening.    

Dit najaar starten een reeks voorbereidende werken en in 2026 starten de afbraakwerken die de bouwplaats vrij maken. De start van de bouwwerken voor de intermodale hub, terminal en hotel staat gepland voor begin 2027. De oplevering van deze onderdelen is gefaseerd gepland tegen ten laatste 2032.