Inhuldiging Brucargo Centraal op Brussels Airport: een nieuwe duurzame logistieke hub van 83.500 m²

Cargo

30% meer opslagcapaciteit op Brucargo Centraal dankzij een investering van 70 miljoen euro

Vandaag heeft Brussels Airport Brucargo Centraal officieel ingehuldigd, een site van 83.500 m² (of 12 voetbalvelden) waar acht verouderde gebouwen werden vervangen door drie innovatieve gebouwen met in totaal 34.000 m² aan magazijnen en kantoorruimte. Deze belangrijke ontwikkeling ligt in het hart van de cargozone en herdefinieert de logistieke standaarden van de luchthaven op het vlak van duurzaamheid, innovatie en operationele performantie. Het gaat om een grootschalige herinrichting van de zone waarbij 30% meer opslagcapaciteit op Brucargo Centraal wordt gecreëerd terwijl er ook 20% minder geasfalteerde zones zijn om meer groene ruimte te voorzien en een aangenamere werkomgeving te creëren. Daarnaast gaat ook de mobiliteit op de site er aanzienlijk op vooruit. Het project werd in 2022 gelanceerd en het gaat om een investering van 70 miljoen euro.

Inspelen op de behoeften van een sector in volle groei

Met 733.000 ton vervoerde goederen in 2024 (wat neerkomt op een sterke gemiddelde groei van 6% per jaar sinds 2019) bevestigt Brussels Airport zijn positie als essentiële logistieke hub en belangrijkste farmaceutische hub van Europa. Om deze continue groei te ondersteunen en tegemoet te komen aan de behoeften van de meer dan 100 bedrijven in de cargozone, investeerde de luchthaven de voorbije jaren fors in nieuwe, moderne, flexibele en duurzame infrastructuur. Na de bouw van gespecialiseerde gebouwen (zoals het Animal Care & Inspection Centre in 2020) en de bouw van Brucargo West en een gebouw voor Herfurth Logistics, is de inhuldiging van Brucargo Centraal een nieuwe belangrijke stap in deze strategie.

"De ontwikkeling van de cargozone van Brussels Airport versnellen, is één van onze strategische prioriteiten. Onze rol is een betrouwbare partner te zijn die de ruimte, de flexibiliteit en het langetermijnperspectief biedt waar de bedrijven in de logistieke sector nood aan hebben om te floreren in een steeds veranderende markt. Brucargo Centraal is daar een perfect voorbeeld van," zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.

30% meer opslagcapaciteit op Brucargo Centraal en 10.000 m² extra temperatuurgecontroleerde opslagruimte

Met Brucargo Centraal maken acht oude gebouwen uit de jaren tachtig plaats voor drie ultramoderne complexen met magazijnen en kantoren. Na drie jaar van werken biedt deze nieuwe infrastructuur een totale oppervlakte van 34.200 m² aan magazijnen, wat neerkomt op 30% meer capaciteit op dezelfde oppervlakte (83.500 m²). Daarnaast is het aanbod aan temperatuurgecontroleerde zones uitgebreid met maar liefst 10.000 m² extra oppervlakte, wat de totale capaciteit aan gekoelde opslag in de cargozone van Brussels Airport op 45.000 m² brengt. Met deze nieuwe infrastructuur kan er nog beter worden ingespeeld op de specifieke noden van de logistieke keten, met name in gevoelige sectoren zoals farmaceutica, voeding en e-commerce, terwijl er een soepelere en efficiëntere werking gegarandeerd wordt.

Een bouwproject dat een voorbeeld is op vlak van duurzaamheid

Voor de bouw van Brucargo Centraal werd er resoluut gekozen voor een duurzame en circulaire aanpak. De oude gebouwen werden afgebroken volgens de principes van de circulaire economie en de nieuwe gebouwen werden opgetrokken uit hout, wat zorgt voor 1,5 ton minder CO₂-uitstoot in vergelijking met een gelijkwaardige constructie uit beton of staal.

Alle gebouwen hebben het BREEAM-Excellent certificaat, wat het gebruik van duurzame materialen en innovatieve technologieën bevestigt. Het project zet in op een combinatie van praktische oplossingen: zonnepanelen, elektrische warmtepompen gekoppeld aan geothermische opslag (BEO) voor verwarming en koeling, geoptimaliseerd waterbeheer, verbeterde binnenluchtkwaliteit en veel natuurlijke lichtinval. Tot slot werd er bij de ontwikkeling van de site ook veel aandacht besteed aan het nodige groen. Zo werd de oppervlakte aan groene ruimtes met 20% verhoogd, wat zorgt voor een aangenamere en duurzamere omgeving voor zowel de medewerkers als de partners.

"Net als bij alle projecten van Brussels Airport staat duurzaamheid voorop bij Brucargo Centraal, van het ontwerp tot de oplevering. Met deze keuzes is Brucargo Centraal een concreet voorbeeld van ons engagement om de duurzame transitie van onze cargozone te versnellen en van onze ambitie om tegen 2030 nettonuluitstoot te bereiken," voegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, toe.

Infrastructuur ontworpen met het oog op mobiliteit

Brucargo Centraal is zo ontworpen om ook de mobiliteit te vergemakkelijken en de veiligheid op de site te verbeteren. Een parkeertoren met 500 plaatsen, aangevuld met 21 plaatsen specifiek voor vrachtwagens, optimaliseert de toegang voor de teams en transporteurs. Verder is de site uitgerust met laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen, om de energietransitie te ondersteunen.

De verkeersstroom werd herdacht met oog op een betere doorstroming en veiligheid, met eenrichtingsverkeer rond de site en een rechtstreekse noord-zuidverbinding tussen de gebouwen, voor zowel auto's als vrachtwagens. Ten slotte moedigt de ruimte die voorzien is voor voetgangers en fietsers ook de zachte mobiliteit aan en draagt deze ook bij aan een aangenamere werkomgeving.

Vijf belangrijke spelers vestigen zich in de nieuwe hub

Vijf grote logistieke bedrijven, die allemaal al actief zijn op Brussels Airport, nemen hun intrek in de drie nieuwe gebouwen. Samen vormen ze een mooie mix van grote internationale spelers en lokale kmo’s.

  • Nippon Express versterkt haar positie in de Europese markt met de uitbreiding naar een 10.000 m² luchtvrachtvestiging, met een strategische focus op de healthcare-sector en Europese consolidatie.
  • DSV Air & Sea NV investeert in een nieuw magazijn van 12.600 m² om zijn luchtvrachtactiviteiten verder te versterken, met een sterke focus op farmaceutische producten binnen de HealthCare-sector. De BREEAM Plus-gecertificeerde locatie onderstreept DSV’s inzet voor duurzame logistiek en decarbonisatie.
  • Hazgo, gespecialiseerd in logistieke oplossingen voor gevaarlijke, temperatuurgevoelige en farmaceutische goederen, verhuist op haar beurt naar een ruimte van 2.000 m². Hazgo is onderdeel van SGS, 's werelds toonaangevende test-, inspectie- en certificeringsbedrijf.
  • Ook EV Cargo, een wereldwijde speler in de supply chain, zal hier zijn intrek nemen en bevestigt zo zijn groeiambities op Brussels Airport.
  • Tot slot zal ook Deny Cargo, een pionier in de cargozone sinds de jaren 1980, zich hier vestigen met een magazijn van 2.500 m², inclusief mogelijkheden voor een koelruimte.