07/07/2025
Brussels Airport voert deze zomer grondige renovatiewerken uit aan start- en landingsbaan 07R/25L. Deze komen er om de veiligheid en betrouwbaarheid van het vliegverkeer te blijven garanderen. De renovatie omvat het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag, de installatie van nieuwe baanverlichting en verbeteringen aan het rioleringssysteem voor een betere afwatering. Door deze werken tijdens de zomer uit te voeren, kunnen ze in minder dan twee maanden afgerond worden.
Deze week start Brussels Airport met grondige renovatiewerken aan baan 07R/25L, een van de belangrijkste start- en landingsbanen van de luchthaven. Deze baan, de zuidelijkste van de twee parallelbanen, krijgt een nieuwe asfaltlaag, nieuwe baanverlichting en verbeterde afwatering. Dit zijn noodzakelijke werken om de veiligheid en efficiëntie van het vliegverkeer te blijven garanderen. In totaal zal er 290.000 m² asfalt worden vervangen, dat is vergelijkbaar met 40 voetbalvelden. De laatste renovatiewerken van deze omvang dateren van 2015.
De werkzaamheden vinden plaats van 12 juli tot en met 27 augustus 2025, voornamelijk van maandag tot zaterdag, tussen 6.00 en 22.00 uur. Gedurende deze periode blijft de baan gesloten voor vliegverkeer. Als de werkzaamheden door onvoorziene omstandigheden vertragingen oplopen, kan ‘s nachts en/of op zondag worden doorgewerkt om te voorkomen dat de werken langer zouden duren.
Van 2 tot 12 augustus zal ook baan 01/19 tijdelijk sluiten voor veiligheidsredenen. Dan wordt er aan de kruising met de baan 07R/25L gewerkt. Tijdens deze periode zal er dag en nacht gewerkt worden, zeven dagen per week. Enkel baan 07L/25R zal dan operationeel zijn.
De werken worden bewust in de zomer uitgevoerd om zo te kunnen genieten van gunstige weersomstandigheden en de duur van de werken zo kort mogelijk te houden. Tijdens de werken zal het niet altijd mogelijk zijn om het PRS (Preferential Runway System) toe te passen. De planning van de werken is echter zo opgesteld dat de impact tot een minimum beperkt blijft.
De keuze van de banen in gebruik wordt gemaakt door luchtverkeersleider skeyes, op basis van beschikbare banen en taxiwegen, het volume van het luchtverkeer en de weersomstandigheden. De veiligheid van het luchtverkeer blijft daarbij steeds de hoogste prioriteit. Meer informatie over het baangebruik en een realtime overzicht is te vinden op www.batc.be.
Tijdens de renovatie wordt voor de landingen op baan 07L een RNP-naderingsprocedure (Required Navigation Performance) geïmplementeerd, gebaseerd op satellietnavigatie, in overeenstemming met de Europese regelgeving en veiligheidsnormen. Dit is nodig omdat deze baan niet over een precisie naderingssysteem beschikt.
Hoewel (beperkte) vertragingen niet volledig uit te sluiten zijn, zullen deze renovatiewerken een minimale impact hebben op de luchthavenactiviteiten. Banen onderhouden en ervoor zorgen dat ze in perfecte staat zijn, is essentieel om de veiligheid van het luchtverkeer ook in de toekomst te garanderen.