06/06/2025
Tien jaar geleden opende Brussels Airport haar Airport Operations Centre (APOC), het zenuwcentrum waar alle operationele partners, van luchtvaartmaatschappijen tot bagageafhandelaars en hulpdiensten, fysiek samenzitten om de luchthavenactiviteiten in goede banen te leiden. Wat begon als een innovatieve samenwerking van enkele luchthavenpartners in 2015, is vandaag uitgegroeid tot een toonaangevend en internationaal erkend model voor gecoördineerde luchthavenoperaties om de reis van 70.000 passagiers elke dag veilig en aangenaam te laten verlopen.
Het Airport Operations Centre (APOC), het operationele zenuwcentrum op Brussels Airport, bestaat 10 jaar. In het APOC zitten verschillende luchthavenpartners fysiek samen om de operaties te coördineren en de reis van gemiddeld 70.000 passagiers per dag op Brussels Airport veilig, efficiënt en aangenaam te laten verlopen. In totaal telt het APOC zo’n 300 medewerkers van onder andere de luchthavenuitbater, luchtvaartmaatschappijen, afhandelaars, hulpdiensten, de externe dienstverlener voor de veiligheid en medewerkers van de klantenservice.
“De lancering van APOC tien jaar geleden was een belangrijke mijlpaal in de manier waarop we samen met onze partners de luchthavenoperaties aanpakken. Vandaag is het APOC het kloppende hart van onze dagelijkse activiteiten, waar samenwerking en innovatie samenkomen om een veilige en efficiënte reis op de luchthaven voor al onze passagiers te garanderen. De echte kracht van APOC ligt in de combinatie van de samenwerking tussen de collega’s en geavanceerde technologie. Dat is wat het zo effectief maakt. Ik ben trots op wat we samen met onze partners hebben bereikt. We blijven ons ook inzetten om onze operaties in de toekomst verder te ontwikkelen via slimme technologieën en nauwe samenwerking.”, zegt Arnaud Feist, CEO Brussels Airport.", zegt Arnaud Feist, CEO Brussels Airport.
Het APOC opende met de steun van de Europese Commissie haar deuren in 2015 in de Skyhall, de voormalige vertrekhal, en verhuisde in 2018 naar de huidige locatie in het hart van de terminal, om nog dichter bij de dagelijkse luchthavenoperaties te zitten. Het kloppende hart van de luchthaven wordt continu bemand door zo’n 50 medewerkers die voortdurend de essentiële luchthavenactiviteiten monitoren en coördineren, zoals passagiers- en bagageprocessen. Daarnaast werd in 2021 het Airport Operations Plan (AOP) uitgerold, dat met behulp van algoritmes en artificiële intelligentie nauwkeurige voorspellingen mogelijk maakt van piekmomenten en passagiersstromen. Op basis van de informatie in het AOP kan het APOC drukke periodes voorbereiden, zoals de zomervakantie, en snel de nodige maatregelen nemen om in te spelen op ad hoc situaties of incidenten om de veiligheid en vlotte werking van de luchthaven te blijven garanderen.
De afgelopen tien jaar is het APOC op Brussels Airport uitgegroeid tot een internationaal en toonaangevend referentiepunt. Via dochterbedrijf Airport Intelligence werd in 2024 de gids ‘Airport Operations Centers: A Guidebook’ ontwikkeld over de werking van een APOC, in samenwerking met de Europese koepelorganisatie Airports Council International (ACI). Die gids geldt wereldwijd als standaard voor APOC’s en neemt het model van Brussels Airport als inspirerend model voor andere luchthavens. Airport Intelligence heeft als consultant de voorbije drie jaar meer dan tien luchthavens in o.a. Europa en Azië begeleid in de oprichting en optimalisatie van hun APOC’s.
De luchthaven evolueert voortdurend en daarmee veranderen ook de operationele noden. Brussels Airport blijft daarom investeren in innovatie en geavanceerde technologieën in het APOC, om voorloper te blijven. Zo wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw, state-of-the art zenuwcentrum: APOC 360. Het vernieuwde APOC moet er komen tegen 2028. Daarmee wil Brussels Airport de samenwerking met de partners verder versterken en de efficiëntie van de luchthavenoperaties naar een nog hoger niveau tillen in de toekomst.