Help, ik ben iets verloren!

Ben je iets verloren op de luchthaven? Wij helpen jou het terug te vinden!

Onze slimme ‘wizard’ loodst je aan de hand van een paar vragen tot bij de juiste partij. Zo weet jij wie je kan contacteren of kan je jouw verloren voorwerp meteen aanmelden.

We hebben alvast de meest voorkomende vragen rond verloren voorwerpen voor jou opgelijst:

 

Als je bagage verloren is gegaan, dan neem je contact op met de afhandelingsagent van je luchtvaartmaatschappij. Op Brussels Airport zijn Aviapartner en Alyzia actief als bagage afhandelaars.

Zoek in deze lijst naar de luchtvaartmaatschappij waarmee je vloog en vind alle gerelateerde gegevens waaronder bagage informatie.  

Begeef je voor het verlaten van de bagagehal naar de balie van de afhandelingsagent om aangifte te doen van het verlies. De balies bevinden zich ter hoogte van band 7 en 8 in de bagagezaal.

Doe je dit liever thuis? De afhandelingsagent zal je de weg wijzen naar het juiste formulier.

Ben je iets kwijtgeraakt op onze luchthaven zelf, dan kan je de Lost & Found dienst van Brussels Airport contacteren. Vul hier het contactformulier in:  

Meld je verloren voorwerp

In het document geef je een beschrijving van het verloren voorwerp alsook jouw contactgegevens. Zodra we het voorwerp gevonden hebben, contacteren we je.

Heb je iets gevonden op onze luchthaven? Je mag dit afgeven aan de dichtstbijzijnde luchthaven medewerker (luchtvaartmaatschappijen, bagage afhandelaars, luchthaven personeel, beveiliging of winkelbedienden). 

Op deze manier proberen wij het zo spoedig mogelijk terug te bezorgen aan de rechtmatige eigenaar.

De bagage afhandelaars behandelen jouw bagage in de plaats van de luchtvaartmaatschappij. Je neemt dus best direct contact op met de afhandelaar van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vloog. Op Brussels Airport zijn Aviapartner en Alyzia actief als bagage afhandelaars.

Zoek in deze lijst naar de luchtvaartmaatschappij waarmee je vloog en vind alle gerelateerde gegevens waaronder bagage informatie.

Merk je de beschadiging direct op bij het ophalen van je bagage, begeef je dan onmiddellijk naar de balie van de afhandelingsagent van je luchtvaartmaatschappij om aangifte te doen. De balies bevinden zich ter hoogte van band 7 en 8 in de bagagezaal.

Merk je de schade pas later op, neem dan zo snel mogelijk contact op met de Lost & Found dienst van de afhandelaar.

Ongelukkig, maar het kan gebeuren dat je per ongeluk een sterk gelijkende koffer meegenomen hebt. Ook in dat geval neem je best contact op met de betrokken afhandelingsagent of de luchtvaartmaatschappij zelf waarmee je vloog.

Klik hier voor de contactgegevens van de verschillende luchtvaartmaatschappijen & afhandelaars.

Ben je bijvoorbeeld een bril, trui, rugzakje of iets anders verloren op het vliegtuig, dan loodst onze slimme ‘wizard’  je aan de hand van een paar vragen tot bij de juiste partij. Zo weet jij wie je kan contacteren of kan je jouw verloren voorwerp meteen aanmelden.

Start je zoektocht

of

Klik hier voor de contactgegevens van de verschillende luchtvaartmaatschappijen & afhandelaars.

Een identiteitskaart, paspoort of andere officiële documenten worden steeds verzameld bij de Lost & Found dienst van Brussels Airport.

Maak melding van je verlies via dit contactformulier en dan kunnen wij jou contacteren wanneer het document wordt teruggevonden:

Meld je verloren voorwerp

Om te reizen heb je evenwel vervangdocumenten nodig. Dit vereist eveneens een aangifte van verlies bij de politie.

Vind je zelf ergens een paspoort? Geef dit dan zo snel mogelijk af aan een luchthavenmedewerker (bijvoorbeeld aan de infobalie op vertrek, aan security screening of de Airport Crew helpers) zodat zij het kunnen bezorgen aan de Lost & Found dienst van Brussels Airport.

Afhankelijk van de situatie kan verloren bagage soms nagestuurd worden door de luchtvaartmaatschappij of afhandelaar zelf.

Er kan echter ook gevraagd worden om zelf je verloren of verwisselde bagage te komen ophalen op de luchthaven. Wat heb je daarvoor nodig?

  • Tot 14 uur na je reis, kan je je aanmelden met jouw identiteitskaart, instapkaart en bagagelabel bij de bagagezaal. Het bagagelabel kreeg je bij het inchecken van je bagage bij vertrek. 
  • Zijn er meer dan 14 uur verstreken sinds het verliezen van de bagage, dan zal je ook hetreferentienummer van je aangifte nodig hebben om terug de bagagehal binnen te komen. Dit nummer kreeg je bij aangifte van verlies bij de afhandelaar.
  • Tijdens COVID-19, heb je bovendien een geprint persoonlijk doorlaatbewijs nodig om toegang te krijgen tot de luchthaven. Dit zal je per mail worden toegestuurd. 
  • We herinneren je er ook graag even aan dat een mondmasker verplicht is op Brussels Airport.

Met deze documenten, meld je je vervolgens aan bij de beveiligingsagent aan de bagagezaal op aankomstniveau. Na controle van je documenten, kan deze je toegang verlenen tot de bagagezaal zodat je terecht kan bij de afhandelingsagent van je luchtvaartmaatschappij. 

Belangrijk: In deze omstandigheden wordt er per dossier telkens maar 1 persoon toegelaten tot de bagagehal. 

Indien je het contactformulier invulde en jouw voorwerp wordt teruggevonden, dan contacteert de dienst Lost & Found van Brussels Airport jou om te vragen naar welk adres het voorwerp opgestuurd mag worden. Zelf je voorwerp ophalen op de luchthaven is vanwege de huidige COVID-19 omstandigheden voorlopig niet mogelijk.

We houden de persoonsgegevens die je hebt doorgegeven nooit langer bij dan noodzakelijk is. 

Goed om weten bij gevonden voorwerpen

De gevonden voorwerpen worden gedurende een beperkte periode bewaard. Zelf je voorwerp ophalen is in deze  COVID-19 tijden  voorlopig niet mogelijk. De dienst Lost & Found neemt daarom zelf (opnieuw) contact met je op om het gevonden voorwerp op te sturen.

Indien je verloren voorwerp cash geld bevatte, zullen wij als voorzorgsmaatregel het teruggevonden bedrag overschrijven naar je bankrekening.

Ingevolge onze gezondheids-en veiligheidsprocedures worden alle voedingswaren systematisch uit de gevonden voorwerpen verwijderd.

Hoewel je meestal zonder problemen op je bestemming aankomt, kan het soms misgaan. Een vlucht wordt bijvoorbeeld geannuleerd of vertrekt later dan voorzien.

Op deze website vind je alle informatie over jouw rechten als passagier.