• EN
  • NL
  • FR
  • Brussels Airport News
  • Bedankt voor je bevestiging!
  • Home
  • Januari 2018
  • Nieuws
  • Mobiliteit
  • Maart 2018
  • Jouw vaste kortingen
  • April 2018
  • Diensten
  • Mei 2018
  • Juni 2018
  • September 2018
  • December 2018
  • januari 2019
  • Februari 2019
  • April 2019
  • Februari 2018
  • Mei 2019
  • Juli 2019
  • Oktober 2019
  • November 2019
  • December 2019
  • Februari 2020
  • Juli 2020
  • Augustus 2020
  • September 2020
  • Oktober 2020
  • Maart 2021
  • Januari 2021
  • Mei 2021
  • Juni 2021
  • juli 2021
  • september 2021
  • oktober 2021
  • november 2021
  • december 2021
  • januari 2022
  • februari 2022
  • maart 2022
  • april 2022
  • mei 2022
  • juni 2022
  • juli 2022
  • augustus 2022
  • september 2022
  • oktober 2022
  • november 2022
  • december 2022
  • januari 2023
  • februari 2023
  • maart 2023
  • april 2023
  • mei 2023
  • juni 2023
  • juli 2023
  • augustus 2023
  • september 2023
  • oktober 2023
  • november 2023
  • december 2023
  • januari 2024
  • februari 2024
  • maart 2024
  • april 2024
  • mei 2024
  • juni 2024
  • juli 2024
  • augustus 2024
  • september 2024
  • oktober 2024
  • november 2024
  • december 2024
  • januari 2025
  • februari 2025
  • maart 2025
  • april 2025
  • mei 2025
  • juni 2025
  • juli 2025
  • augustus 2025
  • september 2025
  • oktober 2025
  • EN
  • NL
  • FR
BAN_Emergency_Drill-2025.jpg

06.10.2025

Grote rampoefening op Brussels Airport

Op zaterdag 4 oktober vond de tweejaarlijkse rampoefening op Brussels Airport plaats. Scenario? Een vliegtuig komt in hevige turbulentie terecht en landt op onze luchthaven met een dode en verschillende zwaargewonden aan boord. 

Emergency drill - October 2025Om de twee jaar organiseren we op Brussels Airport een grootschalige rampoefening om in een zo realistisch mogelijke setting onze nood- en veiligheidsprocedures te testen. Volgens het scenario van dit jaar kwam een vliegtuig met bestemming Brussels Airport in hevige turbulentie terecht waardoor heel wat passagiers gewond raken en meteen medische bijstand nodig hebben. Hierdoor werd een provinciale coördinatie noodzakelijk.

Het scenario werd zorgvuldig uitgewerkt in overleg met de federale dienst noodplanning van Vlaams-Brabant, de brandweer, het Rode Kruis, de medische interventiediensten, Federale Politie, Defensie en lokale autoriteiten. Brussels Airlines zorgde voor een vliegtuig waaruit de figuranten geëvacueerd konden worden, om de oefening zo realistisch mogelijk te maken.

300 mensen nemen deel 

Tijdens de rampoefening werd zowel de werking van de interne en externe procedures als de werking van het bijzonder nood- en interventieplan (BNIP) getest. De oefening kadert in de veiligheidseisen van de European Union Aviation Safety Agency (EASA), waaraan alle internationale luchthavens in Europa moeten voldoen.

De oefening nam zo'n 5 uur in beslag. In totaal namen zo’n 300 mensen deel waaronder figuranten, interventiediensten en evaluatoren aan de oefening, die gecoördineerd werd vanuit het nieuwe, ultramoderne crisiscentrum in Compass, het kantoorgebouw van Brussels Airport Company.  

Na afloop vond een gezamenlijke debriefing plaats, waarbij alle deelnemers hun ervaringen en inzichten konden delen. De lessen uit deze praktijktest worden meegenomen om de procedures verder te verfijnen om de voorbereiding op noodsituaties continu te verbeteren.

Schrijf je in voor onze Brussels Airport News nieuwsbrief