Op zaterdag 4 oktober vond de tweejaarlijkse rampoefening op Brussels Airport plaats. Scenario? Een vliegtuig komt in hevige turbulentie terecht en landt op onze luchthaven met een dode en verschillende zwaargewonden aan boord.
Om de twee jaar organiseren we op Brussels Airport een grootschalige rampoefening om in een zo realistisch mogelijke setting onze nood- en veiligheidsprocedures te testen. Volgens het scenario van dit jaar kwam een vliegtuig met bestemming Brussels Airport in hevige turbulentie terecht waardoor heel wat passagiers gewond raken en meteen medische bijstand nodig hebben. Hierdoor werd een provinciale coördinatie noodzakelijk.
Het scenario werd zorgvuldig uitgewerkt in overleg met de federale dienst noodplanning van Vlaams-Brabant, de brandweer, het Rode Kruis, de medische interventiediensten, Federale Politie, Defensie en lokale autoriteiten. Brussels Airlines zorgde voor een vliegtuig waaruit de figuranten geëvacueerd konden worden, om de oefening zo realistisch mogelijk te maken.
300 mensen nemen deel
Tijdens de rampoefening werd zowel de werking van de interne en externe procedures als de werking van het bijzonder nood- en interventieplan (BNIP) getest. De oefening kadert in de veiligheidseisen van de European Union Aviation Safety Agency (EASA), waaraan alle internationale luchthavens in Europa moeten voldoen.
De oefening nam zo'n 5 uur in beslag. In totaal namen zo’n 300 mensen deel waaronder figuranten, interventiediensten en evaluatoren aan de oefening, die gecoördineerd werd vanuit het nieuwe, ultramoderne crisiscentrum in Compass, het kantoorgebouw van Brussels Airport Company.
Na afloop vond een gezamenlijke debriefing plaats, waarbij alle deelnemers hun ervaringen en inzichten konden delen. De lessen uit deze praktijktest worden meegenomen om de procedures verder te verfijnen om de voorbereiding op noodsituaties continu te verbeteren.