ico_alert
Nationale vakbondsactie op woensdag 25 juni

Geen vertrekkende passgiersvluchten en impact op sommige aankomende vluchten

Meer details

  • EN
  • NL
  • FR
  • Brussels Airport News
  • Bedankt voor je bevestiging!
  • Home
  • Januari 2018
  • Nieuws
  • Mobiliteit
  • Maart 2018
  • Jouw vaste kortingen
  • April 2018
  • Diensten
  • Mei 2018
  • Juni 2018
  • September 2018
  • December 2018
  • januari 2019
  • Februari 2019
  • April 2019
  • Februari 2018
  • Mei 2019
  • Juli 2019
  • Oktober 2019
  • November 2019
  • December 2019
  • Februari 2020
  • Juli 2020
  • Augustus 2020
  • September 2020
  • Oktober 2020
  • Maart 2021
  • Januari 2021
  • Mei 2021
  • Juni 2021
  • juli 2021
  • september 2021
  • oktober 2021
  • november 2021
  • december 2021
  • januari 2022
  • februari 2022
  • maart 2022
  • april 2022
  • mei 2022
  • juni 2022
  • juli 2022
  • augustus 2022
  • september 2022
  • oktober 2022
  • november 2022
  • december 2022
  • januari 2023
  • februari 2023
  • maart 2023
  • april 2023
  • mei 2023
  • juni 2023
  • juli 2023
  • augustus 2023
  • september 2023
  • oktober 2023
  • november 2023
  • december 2023
  • januari 2024
  • februari 2024
  • maart 2024
  • april 2024
  • mei 2024
  • juni 2024
  • juli 2024
  • augustus 2024
  • september 2024
  • oktober 2024
  • november 2024
  • december 2024
  • januari 2025
  • februari 2025
  • maart 2025
  • april 2025
  • mei 2025
  • EN
  • NL
  • FR
20200515_winter-ops_news_en_teaser.jpg

23.12.2019

Winteroperaties, wat is dat?

Wat is WinterOps? Hoe werkt het? Wie maakt de runways sneeuwvrij?

De winter, sneeuw en ijs zijn niet altijd de dikste vrienden van een luchthaven. Veel sneeuwval, aanvriezende regen en koude kan in geen tijd voor veel problemen zorgen op Brussels Airport. Om dit te voorkomen zijn de werken voor WinterOps op 15 november van start gegaan tot en met 31 maart.

Wintercondities: wie, wat, waar, wanneer?

De verschillende ‘soorten wintercondities’ worden door verschillende factoren bepaald. In luchthaventermen spreken we van ‘heavy, moderate, light of no winter conditions’. Zowel de meteo, als het soort neerslag (natte en zware sneeuw, poedersneeuw, droge sneeuw, rijm, ijs, enz.) bepalen mee de soort conditie. Het weer kan snel omslaan, daarom heeft Brussels Airport de HELI (een real-time platform waarmee we te allen tijde de status van de luchthaven kunnen volgen) uitgebreid met gedetailleerde weersinfo die elk uur geüpdatet wordt.

Brussels Airport Company (BAC) zorgt voor de machines zodat vliegtuigen op een sneeuw- en/of ijsvrije piste kunnen landen en opstijgen. Meer dan 200 interne en externe medewerkers zijn verdeeld in vier ploegen om dit in goede banen te leiden. Ze zijn allemaal opgeleid volgens de BAC-technieken -en afspraken zodat alles uniform en vlot verloopt. Ze vormen als het ware allemaal schakels in een netwerk van tandwieltjes die mooi in elkaar vallen en op elkaar aansluiten.

De WinterOps vloot en zijn werking

De sneeuwploeg van dienst roteert in konvooien om de pistes sneeuw- en/of ijsvrij te houden. Afhankelijk van de gebruikte technieken en de weeromstandigheden, kan een piste opgeruimd worden in een recordtijd van 30 minuten, maar in het slechtste geval duurt het langer dan één uur of meer. De ruiming van de kruising van de banen neemt gemiddeld 25 minuten in beslag, net als het sneeuwvrij maken van exits (openingen op de piste die naar een taxiweg leiden).

De wintervloot bevat 35 machines aangekocht door BAC, maar externe partners kunnen bijkomende machines uitlenen indien nodig. De vloot van BAC bestaat uit negen zware sneeuwruimers die alle sneeuw opzij duwen, drie sneeuwblazers, zeven sproeimachines, vier machines om ‘high-speed exits’ vrij te maken, en een aantal kleinere machines om de stands sneeuwvrij te houden.

De-icing proces

De handlers van Brussels Airport staan in voor het de-icen, of het ontijzelen, van de vliegtuigen, en beschikken over hun eigen toestellen. Maar om de capaciteit verder te verhogen, worden er 11 toestellen door Brussels Airport aan hen ter beschikking gesteld om de vliegtuigen te de-icen. Deze toestellen zijn voornamelijk gecentraliseerd op drie verschillende remote de-icing platformen – W (Whisky), S (new South), of M (Mike). Deze platformen zijn sinds 2019 allemaal verbonden met de waterzuivering om het de-icingwater af te voeren en af te breken in de biologische waterzuivering. Dit proces werd de vorige jaren ook al gedaan, maar de toevoer van het de-icing water naar de waterzuivering is nu veranderd. De overige de-icing voertuigen van de handlers rijden rond om de resterende vliegtuigen op de stands te behandelen.

Voorbereiding en coördinatie vanuit het Airport Operations Center

Een goede coördinatie en communicatie tussen alle verschillende partijen is bij winteroperaties van essentieel belang. Daarom worden deze vanuit het Airport Operations Center (APOC) gecoördineerd. Niet alleen real-time, maar ook wanneer we wintercondities verwachten, brengt het APOC alle partners een dag op voorhand samen.

Op basis van de weersvoorspellingen wordt dan een winteractieplan opgesteld, en de impact op de capaciteit van de luchthaven berekend. Dat vertaalt zich dan in een ‘te verwachten impact op de luchthavenoperaties’. Het laat de luchthavenpartners toe zich optimaal voor te bereiden en de luchtvaartmaatschappijen om de juiste beslissingen te nemen over wat ze zullen doen met hun vluchten. Opeenvolgend kunnen ze hun passagiers informeren.

ico_alert
Nationale vakbondsactie op woensdag 25 juni

Wat is er aan de hand?  

Door de nationale vakbondsactie op woensdag 25 juni waaraan het personeel van de dienstverlener voor de veiligheid deelneemt, verwachten we helaas een grote impact op onze luchthavenactiviteiten.   

Wat betekent dit voor mijn vlucht?   

Om de veiligheid van onze passagiers en ons personeel te kunnen garanderen, hebben we, in overleg met de luchtvaartmaatschappijen, beslist om geen vertrekkende passagiersvluchten te laten doorgaan op 25 juni. De luchtvaartmaatschappijen zullen de passagiers rechtstreeks contacteren om hen te informeren over hun opties.    

Aankomende passagiersvluchten   

Doordat vertrekkende passagiersvluchten geannuleerd worden, zijn ook annuleringen van sommige aankomende vluchten mogelijk. We raden passagiers aan om de laatste informatie over hun vlucht na te gaan bij hun luchtvaartmaatschappij of via onze website of de app  

Het vluchtoverzicht op onze website zal de annuleringen pas weergeven, nadat deze door de luchtvaartmaatschappij werden ingegeven.  

Openbaar vervoer   

Er wordt grote hinder verwacht op de dienstverlening van het openbaar vervoer. We raden aan om de website van de NMBS en De Lijn te raadplegen voor de laatste informatie over hun diensten.   

We betreuren het ongemak dat deze actie met zich meebrengt. 

Schrijf je in voor onze Brussels Airport News nieuwsbrief