ico_alert
Nationale vakbondsactie op woensdag 25 juni

Geen vertrekkende passgiersvluchten en impact op sommige aankomende vluchten

Meer details

  • EN
  • NL
  • FR
  • Brussels Airport News
  • Bedankt voor je bevestiging!
  • Home
  • Januari 2018
  • Nieuws
  • Mobiliteit
  • Maart 2018
  • Jouw vaste kortingen
  • April 2018
  • Diensten
  • Mei 2018
  • Juni 2018
  • September 2018
  • December 2018
  • januari 2019
  • Februari 2019
  • April 2019
  • Februari 2018
  • Mei 2019
  • Juli 2019
  • Oktober 2019
  • November 2019
  • December 2019
  • Februari 2020
  • Juli 2020
  • Augustus 2020
  • September 2020
  • Oktober 2020
  • Maart 2021
  • Januari 2021
  • Mei 2021
  • Juni 2021
  • juli 2021
  • september 2021
  • oktober 2021
  • november 2021
  • december 2021
  • januari 2022
  • februari 2022
  • maart 2022
  • april 2022
  • mei 2022
  • juni 2022
  • juli 2022
  • augustus 2022
  • september 2022
  • oktober 2022
  • november 2022
  • december 2022
  • januari 2023
  • februari 2023
  • maart 2023
  • april 2023
  • mei 2023
  • juni 2023
  • juli 2023
  • augustus 2023
  • september 2023
  • oktober 2023
  • november 2023
  • december 2023
  • januari 2024
  • februari 2024
  • maart 2024
  • april 2024
  • mei 2024
  • juni 2024
  • juli 2024
  • augustus 2024
  • september 2024
  • oktober 2024
  • november 2024
  • december 2024
  • januari 2025
  • februari 2025
  • maart 2025
  • april 2025
  • mei 2025
  • EN
  • NL
  • FR
20200515_aop-flow_news_en_teaser.jpg

30.12.2019

AOP: data-analyse om flows te verbeteren

Bij Brussels Airport doen we er alles aan om een veilige en beveiligde omgeving te creëren voor onze buurtbewoners, passagiers en medewerkers. Een vlotte doorstroom van en naar, maar ook doorheen de luchthaven is daarbij een van onze belangrijkste actiepunten. Daarom rollen we nu stap voor stap het AOP uit: het Airport Operations Plan. 

Brussels Airport is een zeer actieve luchthaven. De cijfers spreken voor zich: we vervoeren 26 miljoen passagiers per jaar, verdeeld over gemiddeld 645 vluchten per dag. Onze 24.000 medewerkers staan dan ook elke dag klaar om dit allemaal in goede banen te leiden. Toch is dat niet altijd evident en zijn er vaak factoren die de planning in de war sturen, met files tot gevolg. Niet alleen in de luchthaven zelf, maar ook in de omgeving. Het nieuwe Airport Operations Plan (AOP) pakt deze uitdaging aan. 

Wat is AOP?

Het Airport Operations Plan is een plan waarmee we alle processen op de luchthaven in kaart brengen en met elkaar linken, wat zorgt voor een betere en veiligere doorstroom doorheen de luchthaven. Ons doel is om de luchthaven naar een nieuw niveau te brengen, waarin alle processen bij Brussels Airport gestroomlijnder verlopen. Dat zal niet alleen gevoeld worden in de luchthaven, maar ook erbuiten.  

Om dit te kunnen realiseren, spelen cijfers een belangrijke rol. Bij Brussels Airport hebben we de voorbije jaren heel wat data verzameld. Zo kennen we bijvoorbeeld de drukke en minder drukke momenten op de luchthaven, of weten we hoe lang het duurt voor een passagier om door de veiligheidscontrole te gaan. Daarnaast verzamelen we ook de actuele gegevens, denk bijvoorbeeld aan weersomstandigheden of het aantal passagiers dat op een bepaald moment op een bepaalde plaats is. Met ons AOP brengen we voortaan al die informatie samen in een groot computermodel. Met dit model kunnen we dan voorspellen hoe druk het binnen 6 maanden, 1 maand, morgen of in de komende uren zal worden in de luchthaven, waardoor wij onze planningen beter kunnen opmaken en tijdig kunnen ingrijpen wanneer het dreigt mis te lopen. Zo zullen onze wachttijden in de luchthaven sterk verminderen.

4 flows

Alle voorspellingen die het computermodel doet op basis van de data, worden toegepast op vier flows in onze luchthaven: Passengers, Bags, Aircraft en Accessibility.  

In de Passengers flow voorspellen we voor elk moment van de dag op elk punt in de luchthaven hoeveel passagiers we kunnen verwachten. We monitoren er onder andere de wachttijden bij de screening, de paspoortcontrole en de rest van de reis die de passagier aflegt tot aan de gate. Tijdens de Bags flow voorspellen we hoeveel bagages die passagiers bij zich zullen hebben en houden we toezicht op het bagageproces: waar gaat ze naartoe en belandt alles op tijd in het juiste vliegtuig? Bij de Aircraft flow bekijken we het afhandelingsproces, zodat we kunnen inschatten of de vliegtuigen op tijd klaar zullen zijn voor vertrek. Een belangrijke nieuwe flow is Accessibility: nog voor een passagier thuis de voordeur achter zich sluit, willen wij voorspellen of hij/zij vlot op de luchthaven zal geraken. Hiervoor houden we rekening met files op de wegen naar de luchthaven, vertragingen bij het openbaar vervoer en het aantal vrije parkeerplaatsen op de luchthaven zelf.

AOP maakt het verschil voor ons allemaal

De grootste ergernis van reizigers in een luchthaven? Dat is met stip lange wachttijden. Met het AOP pakken we die ergernissen aan en in plaats van te moeten wachten op files om dan in te grijpen, kunnen we voortaan voorspellen wanneer die files zullen ontstaan en de nodige maatregelen nemen om deze te vermijden. Een luchthaven waar je vlot van de check-in tot je gate geraakt: dat willen we toch allemaal? 

Het AOP zorgt ervoor dat iedereen hetzelfde zicht heeft op de status van alles in en rond de luchthaven en dat leidt tot betere communicatie tussen de verschillende partijen op de luchthaven, wat uiteindelijk leidt tot stiptere vluchten. Op die manier zorgen we elke keer weer voor een lach op de gezichten. 

Met onze Accessibility flow zorgen we er bovendien voor dat het verkeer rond de luchthaven vlotter verloopt, waardoor er ook op de weg minder files ontstaan. Aangenaam voor onze passagiers, maar ook voor onze buren. Mooi meegenomen, toch? 

ico_alert
Nationale vakbondsactie op woensdag 25 juni

Wat is er aan de hand?  

Door de nationale vakbondsactie op woensdag 25 juni waaraan het personeel van de dienstverlener voor de veiligheid deelneemt, verwachten we helaas een grote impact op onze luchthavenactiviteiten.   

Wat betekent dit voor mijn vlucht?   

Om de veiligheid van onze passagiers en ons personeel te kunnen garanderen, hebben we, in overleg met de luchtvaartmaatschappijen, beslist om geen vertrekkende passagiersvluchten te laten doorgaan op 25 juni. De luchtvaartmaatschappijen zullen de passagiers rechtstreeks contacteren om hen te informeren over hun opties.    

Aankomende passagiersvluchten   

Doordat vertrekkende passagiersvluchten geannuleerd worden, zijn ook annuleringen van sommige aankomende vluchten mogelijk. We raden passagiers aan om de laatste informatie over hun vlucht na te gaan bij hun luchtvaartmaatschappij of via onze website of de app  

Het vluchtoverzicht op onze website zal de annuleringen pas weergeven, nadat deze door de luchtvaartmaatschappij werden ingegeven.  

Openbaar vervoer   

Er wordt grote hinder verwacht op de dienstverlening van het openbaar vervoer. We raden aan om de website van de NMBS en De Lijn te raadplegen voor de laatste informatie over hun diensten.   

We betreuren het ongemak dat deze actie met zich meebrengt. 

Schrijf je in voor onze Brussels Airport News nieuwsbrief