ico_alert
Nationale vakbondsactie op woensdag 25 juni

Geen vertrekkende passgiersvluchten en impact op sommige aankomende vluchten

Meer details

  • EN
  • NL
  • FR
  • Brussels Airport News
  • Bedankt voor je bevestiging!
  • Home
  • Januari 2018
  • Nieuws
  • Mobiliteit
  • Maart 2018
  • Jouw vaste kortingen
  • April 2018
  • Diensten
  • Mei 2018
  • Juni 2018
  • September 2018
  • December 2018
  • januari 2019
  • Februari 2019
  • April 2019
  • Februari 2018
  • Mei 2019
  • Juli 2019
  • Oktober 2019
  • November 2019
  • December 2019
  • Februari 2020
  • Juli 2020
  • Augustus 2020
  • September 2020
  • Oktober 2020
  • Maart 2021
  • Januari 2021
  • Mei 2021
  • Juni 2021
  • juli 2021
  • september 2021
  • oktober 2021
  • november 2021
  • december 2021
  • januari 2022
  • februari 2022
  • maart 2022
  • april 2022
  • mei 2022
  • juni 2022
  • juli 2022
  • augustus 2022
  • september 2022
  • oktober 2022
  • november 2022
  • december 2022
  • januari 2023
  • februari 2023
  • maart 2023
  • april 2023
  • mei 2023
  • juni 2023
  • juli 2023
  • augustus 2023
  • september 2023
  • oktober 2023
  • november 2023
  • december 2023
  • januari 2024
  • februari 2024
  • maart 2024
  • april 2024
  • mei 2024
  • juni 2024
  • juli 2024
  • augustus 2024
  • september 2024
  • oktober 2024
  • november 2024
  • december 2024
  • januari 2025
  • februari 2025
  • maart 2025
  • april 2025
  • mei 2025
  • EN
  • NL
  • FR
DSC_1694.JPG

24.08.2020

Werk(en) goed gedaan!

Na respectievelijk twee jaar en 41 dagen werken, zijn ons vrachtplatform, Apron 9 met taxibaan N2, en baan 07L/25R, klaar voor de toekomst.

Apron 9 en N2: titanenwerk

Voor de renovatie van apron 9 en taxibaan N2 moest in totaal 130.000m² beton (ongeveer de oppervlakte van 20 voetbalvelden) worden opgebroken. De 96.000m² van de vliegtuigstands kregen een nieuwe betonverharding van maar liefst 40 cm dik. De 34.000 m² van de taxibaan werd heraangelegd in asfalt.

Er kwam een nieuwe afwatering om die van de apron te scheiden van die van de taxibaan. Het water van de vliegtuigstands kan nu rechtstreeks worden afgevoerd naar het waterzuiveringsstation. Er werden nieuwe dienstwegen aangelegd, zowel airside als landside met een nieuwe airside omheining. De apron werd verder voorzien van een nieuwe hoogspanningscabine en uitgerust met nieuwe 'apron flood lighting'.

Klaar voor de toekomst

Voor de renovatie van apron 9 werd optimaal gebruikgemaakt van de beschikbare oppervlakte. Bij het uittekenen van de nieuwe inrichting werd rekening gehouden met de verwachte mix tussen volvrachtverkeer en het expressvervoer. Er werd gezorgd voor voldoende manoeuvreerruimte en de apron werd uitgerust met de nodige voorzieningen om de operaties vlot en veilig te laten verlopen.

Alle gerenoveerde stands werden met 400Hz-aansluitpunten en een docking guidance system, een parkeerhulp voor vliegtuigen zeg maar, uitgerust. Bovendien is ook het milieu beter af: nu de stands zijn uitgerust met 400Hz aansluitingen, hoeven de vliegtuigen niet langer gebruik te maken van hun ingebouwde hulpmotor (APU) of mobiele dieselgeneratoren (GPU) wat resulteert in een aanzienlijke daling van de geluidsoverlast en de emissies.

Bijna op schema

Met de oplevering van de laatste fase is de grondige renovatie van apron 9 en taxibaan N2 afgerond. De werkzaamheden werden overigens bijna volledig volgens planning voltooid. En dit, ondanks de bom die in 2018 werd gevonden en de corona-uitbraak met haar strenge voorzorgsmaatregelen.

Vandaag beantwoordt apron 9 aan de hoogste normen in de industrie, wat perfect kadert in ons operational excellence-verhaal. En is het platform weer goed voor vier decennia dienst!

Een gloednieuwe baan 07L/25R!

Baan 07L/25R, met een lengte van 3.638 meter, is de belangrijkste baan van Brussels Airport. De laatste volledige renovatie van deze baan dateert van 1996. Na 24 jaar was een volledige renovatie nodig om een veilige landing en start van de vliegtuigen te garanderen.

Het asfalt, het drainagesysteem en de bakens werden in recordtijd vervangen: de werkzaamheden startten op 13 juli en werden op 23 augustus om 6u afgerond. Onze collega's werkten 24 uur per dag, 7 dagen per week, vaak in een zinderende hitte, om de klus te klaren. Enkele cijfers? Er werden in totaal meer dan 100.000 werkuren gepresteerd op 6 weken tijd door ongeveer 400 mensen per dag. In totaal hebben zo’n 1000 mensen meegewerkt aan dit project.

Aan iedereen die heeft meegewerkt aan de realisatie van deze werken: chapeau en een dikke merci!

ico_alert
Nationale vakbondsactie op woensdag 25 juni

Wat is er aan de hand?  

Door de nationale vakbondsactie op woensdag 25 juni waaraan het personeel van de dienstverlener voor de veiligheid deelneemt, verwachten we helaas een grote impact op onze luchthavenactiviteiten.   

Wat betekent dit voor mijn vlucht?   

Om de veiligheid van onze passagiers en ons personeel te kunnen garanderen, hebben we, in overleg met de luchtvaartmaatschappijen, beslist om geen vertrekkende passagiersvluchten te laten doorgaan op 25 juni. De luchtvaartmaatschappijen zullen de passagiers rechtstreeks contacteren om hen te informeren over hun opties.    

Aankomende passagiersvluchten   

Doordat vertrekkende passagiersvluchten geannuleerd worden, zijn ook annuleringen van sommige aankomende vluchten mogelijk. We raden passagiers aan om de laatste informatie over hun vlucht na te gaan bij hun luchtvaartmaatschappij of via onze website of de app  

Het vluchtoverzicht op onze website zal de annuleringen pas weergeven, nadat deze door de luchtvaartmaatschappij werden ingegeven.  

Openbaar vervoer   

Er wordt grote hinder verwacht op de dienstverlening van het openbaar vervoer. We raden aan om de website van de NMBS en De Lijn te raadplegen voor de laatste informatie over hun diensten.   

We betreuren het ongemak dat deze actie met zich meebrengt. 

Schrijf je in voor onze Brussels Airport News nieuwsbrief