Passagiers met verminderde mobiliteit

  • Bijzondere bijstand: praktische info
  • Assistentiehonden

Passagiers met verminderde mobiliteit

Op Brussels Airport helpen we passagiers met verminderde mobiliteit (PRM, passengers with reduced mobility) graag op een klantvriendelijke en kwalitatieve manier verder, aangepast aan hun noden.

Bijzondere bijstand: praktische info

De PRM-dienst op de luchthaven wordt uitgevoerd op basis van de gepubliceerde Verordening (EG) Nr. 1107/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juli 2006 inzake de rechten van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit die per luchtvervoer reizen.

Passagiers met beperkte mobiliteit die alleen reizen kunnen een beroep doen op bijzondere bijstand voor verplaatsingen op de luchthaven. De dienst Axxicom Airport Caddy zorgt er voor dat de passagier met een rolstoel tot aan de gate wordt gebracht.

Geef de aanvraag voor deze dienst ten laatste 48 uur voor het geplande vertrekuur door aan je luchtvaartmaatschappij (eventueel via de reisagent) om zeker te zijn dat er assistentie voor jou voorzien is.

>> Contactgegevens luchtvaartmaatschappijen

Reizigers die een beroep doen op deze dienstverlening kunnen zich na afgifte van ruimbagage en eventueel aparte rolstoel melden aan de Special Assistance-onthaalbalie in de vertrekhal ter hoogte van incheckrij 1 naast de Travelex. Meld je tijdig bij de onthaalbalie zodat het assistentieteam over voldoende tijd beschikt om je naar de gate te brengen.

Veiligheidsregels en rolstoelen

Ook voor PRM-passagiers gelden de algemene veiligheidsregels (+link naar Security pagina). Je hebt bij de Special Assistence-balie even de tijd om je voor te bereiden op de veiligheidscontrole en vloeistoffen uit je handbagage te halen, elektrische apparatuur (smartphone, tablet, laptop …) apart te houden, riemen uit te doen …

De assistent begeleidt je door het screeningsproces en brengt je, afhankelijk van de timing, rechtstreeks naar de wachtstoelen aan de gate, of naar een wachtruimte. Laat je assistentieteam weten of je door hen of door het boordpersoneel aan boord wilt gebracht worden.

Breng je zelf een opvouwbare of gemotoriseerde rolstoel mee, laat dat dan tijdig weten aan de luchtvaartmaatschappij. Eventueel via je reisagent. Vraag bijvoorbeeld of er speciale regels of maatregelen van toepassing zijn. Dat geldt ook voor de luchthaven van bestemming.

Mensen met een beperkte mobiliteit die met iemand samen reizen, kunnen ook een rolstoel lenen aan de Special Assistance-balie. Je mag deze rolstoel na gebruik achterlaten aan de gate.

Praatpalen voor personen met beperkte mobiliteit

Heb je assistentie nodig, maar kan je niet zelf naar de speciale assistentiebalie in de vertrekhal komen? Dan kan je een van de praatpalen gebruiken.

Je vindt ze op volgende locaties:

  • Parkings: Parking P3 Holiday, niveau 2 (vertrek)
  • Drop-off zone: naast de betaalmachine, tussen de 4 PRM parkeerplaatsen
  • Busstation: op platform C
  • Trein: aan de liften

Parkeerplaatsen voor mensen met een handicap

Mensen met een handicap die zelf met een voertuig naar de luchthaven reizen, kunnen hun voertuig voor de duur van hun reis achterlaten op de reguliere parkings.

De parkeerplaatsen gereserveerd voor mensen met een handicap bevinden zich zo dicht mogelijk bij de uitgangen van de parkings. Het voertuig moet voorzien zijn van een officiële gehandicaptenparkeerkaart.

Assistentiehonden en blindengeleidehonden

In de regel zijn honden niet toegelaten in het luchthavengebouw, maar voor assistentiehonden maken we uiteraard graag een uitzondering.

Om je assistentiehond ook zonder problemen mee aan boord van het vliegtuig te kunnen nemen, neem je best eerst contact op met je luchtvaartmaatschappij, eventueel via de reisagent.