Brussels Airport wil ook de komende jaren de groeimotor van de Belgische economie blijven, welvaart creëren en connectiviteit bieden aan burgers en bedrijven. Daarvoor moet de luchthaven op een duurzame manier kunnen meegroeien met de economie en marktvraag. Om die duurzame ontwikkeling mogelijk te maken, verzoekt Brussels Airport in haar memorandum voor de verkiezingen en regeringsonderhandelingen 10 concrete actiepunten uit te voeren.
1. Een stabiel en coherent kader om de duurzame ontwikkeling van Brussels Airport als connectiviteitshub mogelijk te maken, uitgewerkt in overleg tussen de federale overheid en betrokken gewesten.
2. Rechtszekere vliegroutes om een veilige, stabiele en duurzame werking van de luchthaven te vrijwaren.
3. Stabiele en coherente reglementeringen en exploitatievoorwaarden: haalbare Brusselse geluidsreglementeringen op basis van geluidsemissie en niet geluidsimmissie, coherentie tussen regionale geluidsreglementeringen en federaal bepaald baangebruik en routes.
4. Ruimtelijk ordeningsbeleid om de geluidsdruk op omwonenden te reduceren en de ontwikkeling van de luchthaven veilig te stellen.
5. Naleving van de “Evenwichtige Aanpak”-verordening van de EU bij de aanpak van geluidsdruk rond de luchthaven.
6. Gelijk speelveld en eerlijke concurrentie tussen luchthavens in België: aanpak van maatregelen die de vrije markt verstoren.
7. Strategisch mobiliteitsbeleid: rechtstreekse hogesnelheidstreinverbindingen tussen Brussels Airport en HST-knooppunten in buurlanden, wegwerken van Diabolo-toeslag, realisatie van luchthaventram, verhoogde binnenlandse trein- en busfrequenties.
8. Stimulans voor duurzame energieomslag in luchtvaart en efficiëntere vliegprocedures: stimuleren van productie en aankoop van sustainable aviation fuels, opname luchtvaart in waterstofstrategie, maximale implementatie van milieu-efficiënte en stillere vliegprocedures.
9. Voldoende personeel en middelen voor overheidsdiensten op de luchthaven: invullen van volledig personeelskader federale luchtvaartpolitie en extra personeel voor inwerkingtreding Europees Entry-Exit System, adequate aanpak daklozenproblematiek, digitaliseren van processen bij Douane en FAVV, voldoende personeel bij skeyes en garanderen van continuïteit van dienstverlening.
10. Garantie van voldoende baancapaciteit in alle weersomstandigheden om te kunnen voldoen aan de vraag: aanpassing van schema voor baangebruik in de alternatieve modus, implementatie van de moderne precisienavigatietechnologie op alle start- en landingsbanen zoals Europa opdraagt.