Werkzaamheden voor renovatie van start- en landingsbaan 01/19 op Brussels Airport van start

25 juli 2016

Dinsdag 26 juli starten de grondige renovatiewerkzaamheden van de start- en landingsbaan 01/19 op Brussels Airport. Het asfalt van de baan moet volledig heraangelegd worden zodat landen en vertrekken veilig blijven verlopen. Tegelijk wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de afwatering en de verlichting aan te passen. Hierbij kiest de luchthaven voor energiezuinige materialen en efficiënte technieken.

Om de 30 jaar moeten start- en landingsbanen grondig gerenoveerd worden zodat landen en opstijgen veilig kan blijven gebeuren. Vorig jaar is baan 07R/25L reeds grondig gerenoveerd en dit jaar wordt ook de dwarsbaan 01/19 aan de beurt. In de komende jaren zal ook baan 07L/25R gerenoveerd worden.

De renovatiewerken op baan 01/19 starten op dinsdag 26 juli en zullen zonder onverwachte technische of weersomstandigheden op 25 september afgerond worden. Brussels Airport voert de werkzaamheden in de zomermaanden uit omdat ze de meest gunstige weersomstandigheden bieden en zo het risico op vertragingen op de werf kleiner is.

Om de impact op de omwonenden en de luchthavenactiviteiten te beperken, voert Brussels Airport de renovatie uit in vier fasen en wordt ook ’s nachts gewerkt. In de eerste maand van de renovatie wordt 24 uur op 24 uur voortgewerkt, tijdens de tweede maand is dit enkel tussen 22 en 6 uur.

Energiezuinige materialen

Brussels Airport kiest net als vorig jaar voor energiezuinige materialen en technieken. Tijdens de werkzaamheden wordt het afgeschraapte asfalt ook gemalen om te hergebruiken in de fundering. Op deze manier wordt niet alleen 115.000 ton afval vermeden, maar zijn er ook 4.600 minder vrachtwagens nodig die af en aan moeten rijden op de werf. Een CO2-besparing van 990 ton.

Voor de bebakening op de baan is gekozen voor energiezuinige LED-lampen in plaats van halogeen lampen. Dit levert een besparing van 597.600 kilowattuur elektriciteit per jaar op, het equivalent van jaarverbruik van 163 gezinnen (3500 kWh/jaar) en een CO2-reductie van 165 ton per jaar.

Om de asfaltwalsen te koelen en stofontwikkeling tegen te gaan, moet veel water gebruikt worden. Brussels Airport zal hiervoor het opgevangen regenwater uit een bufferbekken van de luchthaven gebruikt worden. Zo kan ongeveer 10.000 m³ leidingwater worden bespaard.

Op de baan wordt ook de techniek van grooving gebruikt. De 76.000 groeven staan op 3 à 4 centimeter van elkaar over de hele lengte van de baan. Dit heeft als voordeel dat het regenwater makkelijker kan wegvloeien. De banden van vliegtuigen hebben ook een betere grip op de baan in slechte weersomstandigheden en slijten minder snel.

De werkzaamheden in cijfers

  • 239.000 m² asfalt, lagen van 12 cm dik, gestript en vernieuwd
  • 62.000 m² verharde bermen langs de startbanen afgebroken en heraangelegd
  • 373 kilometer kabels hernieuwd
  • 5,6 kilometer kanalen die regenwater laten afvloeien, afgebroken en heraangelegd
  • 3,2 kilometer riolen gerenoveerd
  • 1.850 lampen vervangen door LED-lampen
<< Terug naar Overzicht
Disclaimer - © Brussels Airport Company