Vernieuwde baan 25L/07R op Brussels Airport weer open voor vliegverkeer

20 augustus 2015

De grondige renovatie van de start- en landingsbaan 25L/07R op Brussels Airport is vroeger dan gepland afgerond dankzij de gunstige weersomstandigheden en de inspanningen van de betrokken partners en medewerkers. Brussels Airport heeft gekozen voor de nieuwste technieken en innovaties op vlak van veiligheid en efficiëntie op de baan.

Na minder dan 3 maanden werkzaamheden, en 18 dagen vroeger dan gepland, is de start- en landingsbaan 25L/07R weer 24u/24 in gebruik. De gunstige weersomstandigheden de afgelopen maanden hebben het toegelaten om sneller dan gepland te werken. Slechts één keer in drie maanden tijd is het werk gedurende 6 uur onderbroken omdat het weer het niet toeliet om voort te werken. Dat is uitzonderlijk weinig. Tijdens de werkzaamheden waren er ook geen onvoorziene problemen die het werk konden vertragen.

Daarnaast hebben onze partners Aswebo en Louis Stevens & Co - JDC Airports alles in het werk gesteld om de werkzaamheden zo snel mogelijk te laten verlopen om zo de hinder voor passagiers maximaal te beperken. Ook dankzij de goede samenwerking met Belgocontrol en de luchtvaartmaatschappijen is de hinder voor passagiers beperkt gebleven.

Enkel bij slechtere weersomstandigheden zal baan 25L/07R nog niet gebruikt worden, omdat het automatische landingssysteem voor piloten daarvoor nog niet is afgesteld. De baan zal volledig operationeel zijn nadat Belgocontrol het systeem heeft kunnen testen. De testen zouden ten laatste op 12 september gebeuren.

Energiezuinige materialen
Bij de keuze van de materialen en inrichting heeft Brussels Airport gekozen voor de nieuwste technieken en innovaties om het vliegverkeer veilig en efficiënt te laten verlopen.

Voor de bebakening op de baan is gekozen voor energiezuinige LED-lampen in plaats van halogeen lampen. Dat levert een besparing van 420.000 kilowattuur elektriciteit per jaar op, het equivalent van jaarverbruik van 115 gezinnen (3500 kWh/jaar) en een CO2-reductie van 116 ton per jaar.

Op de baan is de nieuwe techniek van grooving gebruikt. De 85.000 groeven staan op 3 à 4 centimeter van elkaar over de hele lengte van de baan. Dit heeft als voordeel dat het regenwater makkelijker kan wegvloeien. De banden van vliegtuigen hebben ook een betere grip op de baan in slechte weersomstandigheden en slijten minder snel.

Tijdens de werkzaamheden werd het afgeschraapte asfalt gemalen om te hergebruiken in de fundering. Op deze manier werd niet alleen 100.000 ton afval vermeden, maar hebben ook 4.000 vrachtwagens minder moeten af- en aanrijden op de werf. Een CO2-besparing van 860 ton.

Welke werken werden uitgevoerd?

  • 200.000 m² asfalt, lagen van 12 cm dik, gestript en vernieuwd
  • 60.000 m² verharde bermen langs de startbanen afgebroken en heraangelegd
  • 218 kilometer kabels hernieuwd
  • 7 kilometer kanalen die regenwater laten afvloeien, afgebroken en heraangelegd
  • 9 kilometer riolen gerenoveerd
  • Waterdichte bekleding van tunnel onder de N227 vervangen
  • 1.300 lampen vervangen door LED-lampen

Gebruikte banen tijdens werkzaamheden
Tijdens de werkzaamheden vonden geen vluchten plaats op 25L/07R, en verliep al het vliegverkeer sinds 27 mei dus op de twee andere banen. De vluchten werden altijd uitgevoerd volgens de wettelijke bepalingen van het geldende spreidingsplan en de weersomstandigheden.

Tussen 3 en 15 augustus werd de kruising tussen 25L/07R en 01/19 aangepakt, waardoor beide banen slechts verkort beschikbaar waren. De meeste vliegbewegingen vonden in deze 12 dagen plaats op baan 25R/07L.

In de komende jaren worden ook banen 01/19 en 25R/07L gerenoveerd.

<< Terug naar Overzicht
Disclaimer - © Brussels Airport Company