Connector, de belangrijkste ontwikkeling op Brussels Airport sinds 2002

24 maart 2015

Brussels Airport Company heeft vandaag in aanwezigheid van Zijne Majesteit de Koning het gebouw Connector ingehuldigd. Brussels Airport bouwde Connector, een investering van 75 miljoen euro, om het comfort voor de passagiers te vergroten.

Het gebouw verbindt de terminal bovengronds met de twee pieren, zodat passagiers sneller van check-in naar boarding gate kunnen gaan. Wachtend op hun vlucht kunnen passagiers in een open en licht gebouw genieten van een spectaculair uitzicht op het tarmac, eigentijdse winkels en restaurants.

Op donderdag 26 maart kunnen passagiers Connector ontdekken.

Vier jaar geleden is het project opgestart, twee jaar geleden zijn de werkzaamheden van start gegaan. Vandaag opent Connector, het nieuwe kloppende hart van de luchthaven, zijn deuren. Het is de belangrijkste investering op de luchthaven sinds de bouw van Pier A in 2002.
 
Connector staat symbool voor onze strategie sinds 2012 waarin onze klanten centraal staan. Want met Connector willen we eerst en vooral onze passagiers en luchtvaartmaatschappijen, een kwalitatievere infrastructuur bieden”, legt Arnaud Feist uit, CEO van Brussels Airport Company.

De investering van 75 miljoen euro maakt deel uit van een uitgebreid investeringsprogramma tot 2025 van €1 miljard eigen middelen dat de luchthaven toelaat om haar concurrentiepositie te versterken, terwijl ze de infrastructuur van de luchthaven en de diensten aan haar klanten verbetert.

Betere service en meer comfort
Connector verbindt bovengronds de terminal met de pieren en is gebouwd om tegemoet te komen aan de verwachtingen van onze passagiers en partners op vlak van comfort, toegankelijkheid en reiservaring. Met Connector wil Brussels Airport passagiers een betere service bieden en de luchthaven op aan andere manier laten beleven. Het traject voor passagiers naar Pier A ziet er nu heel anders uit. Voor passagiers van Pier B opent Connector begin 2016.

Dankzij Connector zullen passagiers 5 à 10 minuten sneller van check-in naar de boarding gate kunnen gaan. Geen roltrappen meer tot onder het tarmacniveau, en vooral, geen lange, sombere tunnel meer. De passagiers blijven bovengronds in een lichte en open omgeving en kunnen genieten van een verbluffend zicht op het tarmac.

Belgisch tintje
Connector wil passagiers een unieke start of verderzetting van hun reis geven of een warm welkom terug thuis, met specifieke aandacht voor de troeven en specialiteiten van ons land zoals bier en chocolade, maar ook Belgische mode en gerechten.

We zijn ook zeer verheugd om een Belgisch icoon met internationale uitstraling in Connector te verwelkomen, de raket van Kuifje. Het staat symbool voor alle avonturen en reizen die Kuifje heeft ondernomen. De raket is op maat gemaakt met de hulp van Moulinsart en neemt onze bezoekers in gedachten mee naar herinneringen uit hun jeugd”, zegt Arnaud Feist.

Modern, slim design
Een gebouw zetten in het midden van de luchthaven was geen evidente opdracht. Tijdens de bouw moest rekening gehouden worden met de bestaande ondergrondse tunnel die volledig operationeel moest blijven.

De muren aan de west- en oostkant moesten schuin op de grond staan om geen radarstralen van Belgocontrol of signalen van radionavigatiesysteem van vliegtuigen te weerkaatsen. Om weerstand te kunnen bieden aan de jetblast van vliegtuigen is de constructie ook extra verstevigd.

In het design van het gebouw is ervoor gekozen om zo veel mogelijk glas te gebruiken zodat natuurlijk licht binnenvalt én de passagier kan genieten van alle activiteiten op en rond het tarmac.

Van screening naar shopping
Na de automatische toegangscontrole komt de passagier meteen aan het screening platform. Het innovatieve platform is met 25 screening lanes het grootste van Europa en maakt gebruik van remote screening. De veiligheidsagenten die de x ray-beelden bekijken, zitten niet langer naast de lane, maar in een aparte controlekamer zodat de veiligheidsagenten geconcentreerder kunnen werken.

Na de screening komt de passagier aan een vernieuwde shoppingzone. Een grote wandelboulevard leidt de passagier in een grote walk through shop met aan beide kanten winkelstands met parfum- en cosmetica, drank en chocolade. Daarnaast is in Connector ook mode en accessoires, juwelen en uurwerken te vinden. In de nieuwe restaurants en bars van Connector kan je naast het lekkere eten en drinken ook genieten van het spectaculaire uitzicht op het tarmac.

Ecologisch engagement
Brussels Airport Company is met de bouw van Connector trouw gebleven aan haar engagement om energiebesparend te werken. Zo is er bijvoorbeeld een warmte koudeopslaginstallatie in Connector om het gebouw energiezuinig te verwarmen en koelen. Ongeveer 70% van de energiebehoeften om het gebouw te verwarmen, en 30% om het te koelen, kan uit deze koude warmteopslag gehaald worden.

Aan de oost- en westkant staan zonneschermen en zonnevinnen tegen de gevels opdat het gebouw niet te veel zou opwarmen door de zon. Bovendien is Connector met een K-waarde van 20 zeer goed geïsoleerd. Een laag energiegebouw heeft een K-waarde van maximum 30 en een passiefhuis heeft een waarde van K15. Connector heeft een K-waarde van 20, wat heel dicht komt bij die van een passiefgebouw. Een mooi resultaat voor een publiek gebouw met zoveel ramen.

Weetjes

  • Connector bevindt zich zowel op het grondgebied van Zaventem als Steenokkerzeel. De gemeentegrens loopt door het gebouw.
  • In het gebouw is maximaal gebruik gemaakt van LED-verlichting om het elektriciteitsverbruik te beperken.
  • In het gebouw staan 400 luidsprekers met aangepast volume om de boodschappen verstaan te brengen, zonder storend te zijn voor passagiers.
  • Het gebouw heeft een hoge isolatiewaarde van K20, terwijl de wettelijke norm K40 is.
  • Installatie koude warmteopslag om het gebouw te verwarmen (70% van de behoeften) of te koelen (30% van de behoeften).
  • Het regenwater op het dak van Connector wordt opgevangen in een citerne van 670.000 liter, het waterverbruik van 98 gezinnen in een jaar.

 

> Meer over Connector

<< Terug naar Overzicht
Disclaimer - © Brussels Airport Company