1,8 miljoen passagiers in juni en positieve balans voor eerste jaarhelft

9 juli 2013

Passagiers
In juni maakten meer dan 1,8 miljoen passagiers gebruik van Brussels Airport. De home carriers, Brussels Airlines, Thomas Cook Airlines en Jetairfly, noteerden elk een stevige groei. Brussels Airlines bestendigt haar groei op de lange afstand met de Afrika-verbindingen en een succesvolle verbinding met New York die in juni haar eerste verjaardag vierde. In juni werd hier nog een tweede trans-Atlantische verbinding aan toegevoegd naar Washington DC. Ook op de korte afstand werd groei genoteerd.

Ook de segmenten van de vakantievluchten en de low fare vluchten deden het goed. Jetairfly en Thomas Cook Airlines noteerden mooie cijfers. Ondanks de economische onzekerheid blijft de Belg de zon opzoeken. Grootste groeiers zijn Griekenland en Spanje. Thomas Cook Airlines opende eind juni nieuwe routes naar Reykjavik en Bastia en vanaf november start Jetairfly met rechtstreekse vluchten naar Ras al-Khaima. Bij de low fare werd de groei onder andere gevoed door de nieuwe routes van Vueling naar Alicante en Malaga.

Vluchten
Het aantal vliegtuigbewegingen daalde in juni met 3,4% ondanks de groei van het aantal passagiers. Dit is vooral toe te schrijven aan een hogere bezettingsgraad van de vliegtuigen.

Vracht
Het vrachtverkeer daalde met bijna 12% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De sterke terugval in het wereldwijde cargoverkeer tengevolge van de economische crisis vertaalt zich ook in Brussel met lagere volumes op passagiers- en vrachtvluchten. Dit wordt deels goedgemaakt door een blijvende fikse toename van de vrachtvolumes op integrator vluchten (+7%). Er is echter ook positief nieuws. Zo kwam er begin juni een rechtstreekse, wekelijkse route bij naar Zuid-Afrika door Singapore Airlines en werd einde juni een nieuwe route opgestart naar Lome door Magma Aviation. Deze twee nieuwe routes versterken de positie van Brussels Airport van en naar Afrika.

Eerste jaarhelft
Voor de eerste jaarhelft werd op Brussels Airport een lichte groei van 0,4% geboekt, een goede prestatie ondanks de blijvende economische onzekerheid. De nieuwe routes en de hogere bezettingsgraden zorgen voor mooie groeicijfers in het segment van de korte afstand en de vakantievluchten. Op de lange afstand werd een daling opgetekend die te wijten is aan het wegvallen van de Chennai-JFK verbinding via Brussels Airport en het stopzetten van de activiteiten van American Arilines op Brussel. Indien er geen rekening gehouden wordt met deze factoren, tekent de lange afstand een groei op.

Op cargo-vlak werd een daling opgetekend van bijna 12,8%. Traditioneel is de luchtvracht het eerste segment dat in de klappen deelt in het geval van een economische vertraging.  Brussels Airport heeft meer te lijden onder de economische crisis dan andere Europese luchthavens. Grootste oorzaak hiervan is de contradictie tussen de federale richtlijnen met betrekking tot de vliegroutes en de geluidsnormen op gewestelijk niveau. Buitenlandse maatschappijen die boetes willen vermijden, kiezen daardoor vaker voor luchthavens in onze buurlanden. Vooral op cargovlak fnuikt dit de ambities van Brussels Airport. Bovendien is de keuze voor buitenlandse luchthavens een gemiste kans voor de tewerkstelling in BelgiĆ«.


<< Terug naar Overzicht
Disclaimer - © Brussels Airport Company