Brussels Airport: werken aan Connector zijn opgestart

24 juni 2013

Na het voorbereiden van de werfzone, zijn enkele weken geleden de grondwerken opgestart voor de bouw van de Connector, het eerder aangekondigde nieuwe gebouw dat de vertrekhal van Brussels Airport moet verbinden met Pier A. Het nieuwe gebouw maakt straks een wereld van verschil voor het comfort en de beleving van de passagier. Hiermee zet Brussels Airport zich straks weer helemaal op de kaart als Europese topluchthaven. Deze investering, die een totaal van €71 miljoen bedraagt, is de grootste sinds de bouw van de Pier A in 2002.

Het gebouw zal gebruikt worden voor alle passagiers die vertrekken op Brussels Airport. Na een brede automatische toegangscontrole tot de Connector, komen ze in een eerste gedeelte van het gebouw bij een ruim screeningplatform voor beveiligingscontrole. Die controle verloopt in de Connector sneller, met meer comfort en met een uniek uitzicht op de luchthavenactiviteit. Na deze controle scheiden de wegen van passagiers met bestemmingen binnen, en buiten Schengen. De eerste groep maakt zoals vroeger gebruik van Pier B en ondergaat bij het betreden er van een identiteitscontrole door de Federale Politie. De Schengen passagiers komen via een roltrap naar beneden terecht op de lagere verdieping van de Connector met een ruim aanbod aan doorloopwinkels, restaurants, bars en zitruimte met uitzicht. Deze ruimte sluit naadloos aan op de verdieping van de vliegtuiggates in Pier A.

De Connector is geen alleenstaand gebouw en ook geen alleenstaand project: het verbindt Pier A met de terminal en is daardoor aan beide zijden aangebouwd. Ook de aangrenzende zones aan de Connector krijgen een grondige gedaanteverandering. Zo wordt het noordelijke gedeelte van de vertrekhal, waar de Connector straks aansluit, volledig vernieuwd met uitzicht op de luchthavenactiviteit buiten. Ook hier komt een vernieuwd aanbod van nieuwe bars, restaurants en winkels, die ook beschikbaar zijn voor wie niet reist. Enkele weken geleden opende reeds een nieuw restaurant van Exki als eerste stap in dit proces. De grondige renovatie van deze zone zal in het tweede kwartaal van 2014 reeds afgerond zijn. Tweede fase is de op de opening van Connector met de aangrenzende zone in Pier A, voorzien voor begin 2015. Zes maand later volgt dan de connectie met Pier B.

De belangrijkste bestaansreden van de Connector betreft het gebruiksgemak van zijn gebruikers. Het aantal verticale bewegingen met roltrappen en liften dat we vandaag kennen, wordt sterk afgebouwd. Op het volledige traject van de vertrekhal tot aan de gate in pier A, is er voor de vertrekkende passagier enkel nog één roltrap die één verdieping afdaalt; alle aankomende passagiers en vertrekkende reizigers voor pier B blijven steeds op dezelfde verdieping. Ook de beleving van het tunnelgevoel wordt verleden tijd: de brede en hoge ruimte van de Connector biedt overvloedig natuurlijke lichtinval aan beide zijden en via het dak, terwijl direct zonlicht geweerd en gefilterd wordt.

Bij de werken krijgt het milieu bijzonder aandacht. Het overvloedig natuurlijk licht vermindert de nood aan kunstlicht, dat zoveel mogelijk gebaseerd wordt op LED-technologie. Koel- en verwarmingssystemen gebruiken warmterecuperatie, en het gebouw heeft een grondige thermische isolatie (K20). Watertanks met een capaciteit van 670.000 voorzien de opslag van regenwater van het dak voor sanitair gebruik.

Na diverse voorbereidende werkzaamheden werd vorige maand gestart met de funderingswerken. De ruwbouw is klaar in 2014, daarna start de afwerking en de installatie van de luchthavenspecifieke inrichting. Passagiers zullen gebruik maken van de Connector vanaf het eerste kwartaal van 2015.


Diverse filmpjes tonen een artistieke weergave van de Connector, zowel langs de buitenkant als binnenin. Ze zijn publiek beschikbaar op YouTube: zoek naar “Connector” en “Brussels Airport”.

Website : http://www.brusselsairport.be/nl/corporate/connector/

Blog : http://brusselsairport.tumblr.com

<< Terug naar Overzicht
Disclaimer - © Brussels Airport Company