Nieuw bagagesysteem Pier A

13 augustus 2012

Voor de verwerking van bagage die aankomt, vertrekt en transfereert via pier A wordt een aanvullend transport- en sorteersysteem in gebruik genomen. De nieuwe technologie en de kortere afstanden verzekeren een verscherpte transfertijd voor de ruimbagage. Het nieuwe systeem is rechtstreeks verbonden met het sorteersysteem in de luchthaventerminal zelf. Het zal vooral ingeschakeld worden om de drukte tijdens de piekuren op te vangen.  Na het voltooien van de intensieve testperiode die al een hele tijd bezig is, wordt het sinds enkele weken gradueel in operationeel gebruik genomen.

Het nieuwe systeem, gelijkaardig aan dat van de luchthaven in München, werd in 2001 besteld bij de firma Crisplant (Beumer Group). De voltooiing ervan werd door de crisis tijdelijk opgeschoven, maar na enkele aanpassingen en verbeteringen dit jaar voltooid.  

Het nieuwe circuit onder Pier A ontlast het huidige bagagesysteem onder het terminalgebouw van een belangrijk deel van de bagage. De extra manoeuvreerruimte die hierdoor wordt gecreëerd, zorgt voor minder vertragingen of opstoppingen bij de bagageafhandeling op alle bestemmingen, niet alleen voor Pier A.  

Bovendien hoeft bagage voor vluchten vanuit pier A voortaan niet meer over het tarmac vervoerd te worden. Zij legt de afstand van 200 meter tussen de terminal en Pier A af doorheen ondergrondse tunnels, aan een snelheid van 22km/u, tot vlakbij het vliegtuig. De pier is voorzien van afgifte- en oppik-caroussels nabij de vliegtuigen waardoor transport tussen het bagagesysteem en het vliegtuig drastisch ingekort is. Bagage die transfereert tussen twee vliegtuigen aan pier A kan nu binnen enkele minuten ter plaatse behandeld te worden, met belangrijke tijdwinst.

De kans op verloren of beschadigde bagage wordt met dit moderne systeem verder verkleind. Door de bagage te vervoeren in een bak met een transponder, is elk stuk op elk moment traceerbaar waardoor de kans op verloren of verkeerd verstuurde bagage zo goed als uitgesloten is.

Het systeem vertegenwoordigt een investering van 40 miljoen euro. Het creëert de nodige capaciteit om Brussels Airport te ondersteunen in zijn groei als Europese hub, en bereidt pier A voor op de intensievere toekomstrol die ze tijdens de komende jaren verwerft door de bouw van het connectorgebouw en pier A West.  Hiermee versterkt Brussels Airport zijn positie als luchthaven voor de hoofdstad van Europa en als internationaal verbindingsknooppunt tussen ons land, Europa en de rest van de wereld.

<< Terug naar Overzicht
Disclaimer - © Brussels Airport Company