Brussels Airport: toekomstige Connector-gebouw krijgt een gezicht

22 juni 2012
Vorig jaar maakte Brussels Airport zijn toekomstige infrastructuurprojecten bekend voor de periode 2011-2016. In totaal wordt een investeringsbedrag voorzien van 460 miljoen euro, voor enkele grote en tal van kleinere projecten.

Eén van de meest opvallende vernieuwingen wordt de “Connector”, een gebouw dat het bestaande terminalgebouw rechtstreeks en bovengronds zal verbinden met Pier A.

Pier A werd in mei 2002 in gebruik genomen. Deze pier staat als een eiland midden op het luchthaventerrein en geldt vandaag nog steeds als één van de meest comfortabele en efficiënte luchthavengebouwen in Europa. Veel passagiers zien de bestaande tunnelverbinding vanuit de Terminal en bijhorende vertikale verplaatsing met roltrappen en liften echter als een ongemak. Ook de besloten omgeving van de tunnel, zonder daglicht, draagt niet bij tot het imago van de luchthaven en van ons land.

Daarom wordt de tunnel, jaarlijks gebruikt door meer dan 10 miljoen passagiers, in de toekomst vervangen door een ruim bovengronds verbindingsgebouw, dat voorlopig luistert naar de projectnaam “Connector”.

De nieuwe Connector zal de reizigers toelaten om van de check-in rechtstreeks door te wandelen naar de gate van zijn vlucht in pier A of pier B, met een minimum aan verticale circulaties. Omgekeerd verzekert het gebouw de aankomende passagier een snelle en aantrekkelijke verbinding naar de bagagezaal en de uitgang.

Het gebouw omvat een gecentraliseerd platform voor zowel toegangs-, beveiligings en grenscontrole en zal gebruikt worden voor reizigers die vertrekken zowel via Pier A als Pier B. Dat verhoogt in hoge mate de efficiëntie van het screeningproces, gezien de piektijden voor security in beide pieren complementair zijn. Daarnaast zal dit gebouw ruim plaats bieden aan een commerciële zone.

Eind vorig jaar werden de conceptfase en de functionele planning van het gebouw afgerond. Brussels Airport stelde in augustus 2011 het bureau CTHM (Chapman Taylor – bureau Happold – MOSS)  aan als architect voor het opstellen van de bouwplannen. Klik op deze link voor de eerste schetsen van het nieuwe gebouw. Voor een filmpje over het nieuwe gebouw, klikt u hier.

Dit jaar staat vooral in het teken van planning en de administratieve en operationele voorbereiding van de bouw; de opstart van de bouwwerken wordt verwacht begin volgend jaar. De uitdaging van dit bouwproject ligt hoog, gezien de werken plaats vinden in het midden van een operationele internationale luchthaven die tussendoor permanent in gebruik blijft, zonder dat de werken het comfort van de passagiers mag in de weg staan. De opening van het gebouw wordt voorzien eind 2014.

Met de bouw van de Connector vormen de Terminal, Pier A en Pier B straks één ononderbroken geheel, met een gecentraliseerd platform voor toegangscontrole en de beveiligingscontole van passagiers en hun handbagage. Dat verzekert tegelijk een goede doorstroming van passagiers, een efficiëntere security controle met verminderde wachtrijen en een aantrekkelijk aanbod van diensten, shops, drank- en eetgelegenheden.

“Met de Connector beoogt Brussels Airport een doorbraak in de efficiëntie, het comfort en de reiservaring van onze klant”, stelt Arnaud Feist, CEO van The Brussels Airport Company.
<< Terug naar Overzicht
Disclaimer - © Brussels Airport Company