Brussels Airport presenteert nieuwe website

15 maart 2011

Brussels Airport, 15 maart 2011 - De luchthavenwebsite www.brusselsairport.be is  sinds 1995 één van de meest bezochte zakelijkse websites in ons land. Wie het bekende adres intikt, ontdekt vanaf vandaag een geheel vernieuwde site.

De vluchtinformatie op de website is identiek aan de info die de reiziger ziet op het bord met rechtstreekse vluchten in de vertrekhal, aangevuld met onrechtstreekse vluchten en andere nuttige informatie. Voor het bundelen van informatie over rechtstreekse en onrechtstreekse vluchten, die weergegeven wordt door een kaartje van de wereld of Europa, werkt Brussels Airport samen met de Britse specialist in vluchtinformatie OAG

De jobs-pagina’s die in 2001 opgestart werden om de vele ex-werknemers van Sabena een duwtje in de rug te geven, bieden het meest uitgebreide overzicht aan luchtvaartgerichte vacatures. Ze worden dagelijks gemiddeld 1000 keer geconsulteerd. Voor de nieuwe website breidt Brussels Airport de mogelijkheden van deze service uit door samenwerking met de Belgische externe partner cv-warehouse.  

Net zoals vroeger worden ook op de nieuwe site vliegtuigtickets, hotels en autoverhuur aangeboden via de luchthavenwebsite. Hiervoor werkt Brussels Airport opnieuw samen met Connections.

Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport licht het belang toe van deze wijzigingen: "Onze belangrijkste uitdaging bestond erin om een slimmere navigatie en een duidelijker overzicht te brengen in de veelheid aan informatie, onder meer door een verbeterde zoekfunctie. Op piekmomenten zoals bij de aswolk van vorig jaar of bij hevige sneeuwval tellen we soms tot 1.000.000 paginaweergaves per dag. Daarom moest de nieuwe website veel lichter en sneller, zonder het aanbod aan informatie te beperken."

Naast een vereenvoudigde menustructuur voorziet de site daarom een vernieuwd zoeksysteem. De passagier vindt het antwoord op de meest gestelde vragen in een een steeds evoluerend FAQ-overzicht. De inhoudelijke informatie op de site wordt maandelijks getoetst bij de diverse commerciële en operationele diensten van de luchthaven.

De nieuwe luchthavenwebsite bevat ook een blog, die het dagelijkse leven voor en achter de schermen van de luchthaven toelicht. Nieuws en nieuwtjes van die blog worden voortaan ook
verweven met het gebruik van social media. Sinds vorig jaar maakt de luchthaven daar prominent gebruik van.

"Interactieve digitale media en luchtvaart voelen zich goed bij elkaar", zegt Johan Bockstaele, Online Media Manager. "Steeds meer passagiers communiceren vanop de luchthaven zelf met smartphones en tablets. Jonge passagiers volgen ons in toenemende mate of Facebook, de dialoog met onze zakelijke gebruiker verloopt eerder via Twitter. Social media lijken op het eerste zicht vooral fun, maar in crisisomstandigheden blijken ze een verbluffend efficiënte communicatietool. Denk maar aan problemen bij de bereikbaarheid van de luchthaven, afgelaste vluchten of bagageproblemen". Het aantal gebruikers piekte tijdens de sneeuwperikelen van december. De luchthaven is eveneens actief aanwezig op LinkedIn en Flickr. Op location-based applicaties zoals 4square en Gowalla is Brussels Airport intussen de meest bezochte plaats van het land. De vragen en suggesties vanuit de diverse social media tools worden niet enkel teruggekoppeld naar de vraagsteller zelf, maar dienen ook als basis om de inhoud van de website te vervolledigen en te verduidelijken voor andere passagiers.

De nieuwe website is inmiddels de vierde generatie, vier punt nul. In tegenstelling tot de vorige versie werd deze opnieuw volledig in eigen huis ontworpen en geprogrammeerd door The Brussels Airport Company. Ook het hosten van de website gebeurt via een performant eigen serverplatform.

<< Terug naar Overzicht
Disclaimer - © Brussels Airport Company