Brussels Airport moderniseert

Hoewel de capaciteit van de luchthaven met de opening van de Satelliet was gegroeid tot 8 miljoen passagiers per jaar, bleek al snel dat dit niet genoeg zou zijn om het groeiend aantal passagiers op te vangen.

Het Master Plan dat toenmalig Verkeersminister Herman De Croo op 22 januari 1985 voorstelde moest de basis worden voor de ingrijpende modernisering van de luchthaven.

Zijn project "Zaventem 2000" zou leiden tot op oprichting van BATC (Brussels Airport Terminal Company), de privéonderneming die zou instaan voor de bouw en het beheer van de nieuwe terminal en pier.   

Op 22 juni 1987 werd de eerste steen gelegd van het verkeersleidingscentrum CANAC (Computer Assisted National Air Traffic Control Center.)

hist_albert2BATC bouwde een nieuwe terminal die aan het gebouw van 1958 werd verbonden en een 650-meter lange pier B (niet-Schengen.)  Pier B was 650 meter lang en telde 23 boarding bridges.

Op 12 december 1994 werd het nieuwe complex plechtig geopend door Koning Albert II.

De koning kreeg voor de gelegenheid een schaalmodel cadeau van het monuntale standbeeld van Olivier Strebelle dat tot vandaag de vertrekhal siert.  

In 1998 smolt BATC samen met een deel van de Regie der Luchtwegen tot BIAC (Brussels International Airport Company). Het overige deel van de RLW werd Belgocontrol.

BIAC kreeg in december 1998 de bouwtoelating voor pier A. Deze werd parallel aan pier B gebouwd en was verbonden met de terminal via een tunnel. Pier A kreeg 31 contact gates en was bedoeld voor Schengenverkeer. 

Op 16 mei 2002 werd pier A officiëel ingehuldigd door Prins Filip.  

De veiligheid van het luchtverkeer wordt gegarandeerd door een hypermoderne verkeerstoren die in 2004 in gebruik genomen werd door Belgocontrol.

Nog in 2004 werd BIAC geprivatiseerd en omgedoopt tot Brussels Airport Company. De Belgische staat behield 25% van de aandelen.

In 2014 lanceerde Brussels Airport Company haar nieuwe strategie en brand: "The Heart of Europe".

Eén van de meest opvallende vernieuwingen van de laatste jaren is "Connector", het gebouw dat het terminalgebouw bovengronds verbindt met Pier A.

De vroegere tunnelverbinding en de bijbehorende verticale verplaatsing met roltrappen en liften werden door vele passagiers als een ongemak ervaren.

Om het comfort van de passagiers te verhogen werd de tunnel te vervangen door een ruim en licht bovengronds verbindingsgebouw.

Het nieuwe gebouw werd officieel geopend op 24 maart 2015 in aanwezigheid van Koning Filip. Om 26 maart 2015 verwelkomde Connector de eerste passagiers.
 

Een rijk luchtvaartverleden vormt de basis van Brussels Airport, die na de gebeurtenissen van 9/11 en het verlies van Sabena terug opklom tot de sterk groeiende internationale luchthaven die zij vandaag is. In 2015 verwelkomde Brussels Airport 23,5 miljoen passagiers, een absoluut record.

Disclaimer - © Brussels Airport Company