Van Melsbroek naar Zaventem

In 1956 besliste de toenmalige Minister van Transport Edward Anseele om een nieuwe luchthaven te bouwen, Melsbroek begon te klein te worden en zou de stroom toeristen voor de Wereldexpo van 1958 niet kunnen slikken.  De grondwerken begonnen in april 1956 en vele huizen werden onteigend voor de expansie van de luchthaven.  

Op 30 mei 1958 werd het nieuwe luchthavencomplex door Anseele officieel overgedragen aan de RLW.

 De prachtige vertrekhal was een constructie van het architectentrio Maxime Brunfaut, Géo Bontinck en Joseph Moutschen.  

Om de Belgische kerk in het midden te houden werd gekozen voor respectievelijk een Brussels, Vlaams en Waals architect.  Op de terrassen van twee pieren konden wa

ndelaars tot vrijwel vlakbij de vliegtuigen komen en nonkel-paters uitwuiven die naar de kolonie vertrokken.  Begin jaren zestig kostte een toegangskaartje tot de terrassen vijf Belgische frank.

Startbanen en loodsen werden aangepast aan de noden van het straaltijdperk.  De eerste Sud-Est SE.210 Caravelle (F-BHHH) was reeds op 25 juli 1956 op Melsbroek geland.  Toen Sabena in december 1955 bestellingen plaatste voor de Boeing B707 was het duidelijk dat de luchthaven langere startbanen nodig had.  

Nieuwe loodsen moesten onderdak bieden aan de straalvliegtuigen.  Loods 40 werd in gebruik genomen op 10 december 1964.  Een vrijdragende dakconstructie overdekte een oppervlakte zo groot als de Grote Markt van Brussel.  In mei 2006 brandde deze loods volledig uit.

Tot nu toe gebeurde nabij Brussels Airport slechts één dramatisch ongeval met een lijnvliegtuig.  Een monument in Berg (Kampenhout) herinnert ons aan het ongeval met de Sabena Boeing B707 op 15 februari 1961. Daarbij kwamen 61 passagiers, 11 bemanningsleden en een landbouwer om het leven.  

Op 2 juli 1970 landde de eerste Jumbo Jet op Zaventem. Toen de "Clipper Red Jacket" van Pan American parkeerde in de buurt van de toenmalige zuidpier had zowat de hele luchthavengemeenschap zich rond het vliegtuig verzameld.  Voor de groeiende zakenluchtvaart stelde de RLW sinds 1972 een eigen terminal ter beschikking.  

Op 25 juni 1973 werd een satellietgebouw in gebruik genomen dat Zaventem ademruimte moest geven voor het steeds groeiend aantal breedrompvliegtuigen.  

In vergelijking met het luchthavengebouw van 1958 werd de capaciteit nu opgedreven van 6 tot 8 miljoen passagiers per jaar.  Jumbo's van Braniff International en People Express brachten het intercontinentaal reizen binnen het bereik van de rugzaktoerist.  

Eind 1979 werd Brucargo in gebruik genomen, de 25 vierkante meter die de vracht in 1924 toegewezen kreeg in Haren is vandaag uitgegroeid tot een cargocomplex van meer dan honderd hectare.  

Loods 41, geschikt voor Jumbo's, werd in april 1983 in gebruik genomen.

 

Disclaimer - © Brussels Airport Company