Fase 1: voorbereidende werken

6 mei 2013

De eigenlijke funderingswerken zijn midden april gestart.  Maar voor het zover was, moest het terrein volledig bouwklaar gemaakt worden. Er diende rekening gehouden te worden met heel wat zaken: van het herlokaliseren van allerlei diensten tot het garanderen van de veiligheid op het terrein.

Begin maart werd de taxiweg tussen de terminal en Pier A gesloten. Om het grondverkeer tijdens de werkzaamheden in goede banen te leiden, moesten ook nieuwe wegmarkeringen en bebakening aangebracht worden. Ook de push-backprocedure voor vliegtuigen die in de buurt parkeren moest worden aangepast.

De passagiers die met de bus van het vliegtuig naar Pier A worden gebracht, worden sinds einde maart afgezet op een andere locatie. Speciale ‘blast fences’ werden geplaatst die zowel de nieuwe dienstweg als de werf zelf moeten beschermen tegen de kracht van de stuwstraal van de vliegtuigmotoren. Ook de laadkaaien waar goederen geleverd worden en afval wordt opgehaald, verhuisden van plaats.

Ten slotte werden constructiewanden geplaatst op de werf zelf en in de aansluitpunten in de terminal en Topaas. Verschillende controleposten en parkings kregen een plaats op het bouwterrein. Pas nadat deze voorbereidende taken waren uitgevoerd, kon de eigenlijke constructie beginnen.

Lees meer over het project Connector op onze tumblr blog.

<< Terug naar Overzicht
Disclaimer - © Brussels Airport Company