Connector: Security first!

26 februari 2015

Voor je het vliegtuig instapt, moet je altijd eerst door enkele controles.

Om alles zo efficiënt en snel mogelijk te laten verlopen, heeft Brussels Airport Company het hele veiligheidsproces vernieuwd. Een investering van 6 miljoen euro in het comfort van de passagiers en de efficiëntie van de screening.

Brussels Airport heeft met 25 screening lanes in Connector niet alleen het grootste screeningplatform in Europa, ze is ook de eerste luchthaven om remote screening op grotere schaal toe te passen.

Security screening op afstand
Wie Connector binnenstapt, passeert eerst de toegangscontrole. Even de boarding pass op de scanner leggen en de deurtjes gaan open. Voorlopig gaan alleen passagiers voor Pier A via Connector naar hun gate, in 2016 zullen ook de passagiers van Pier B via Connector gaan.

Na de boarding pass controle kom je aan het splinternieuwe screeningplatform, waar alle passagiers en hun handbagage gecontroleerd worden om na te gaan of ze geen verboden producten of voorwerpen bij zich hebben. Het platform telt 25 nieuwe screening lanes, wat het platform het grootste screening platform in Europa maakt.

De screening procedure verloopt iets anders, maar voor de reizigers verandert er niets. De reiziger legt nog altijd zijn handbagage, jas, elektrische apparaten etc. in een bakje aan een screening lane. Er staan nog altijd veiligheidsagenten ter plaatse die de passagiers en hun handbagage begeleiden, en desgevallend persoonlijk controleren. Bijvoorbeeld een grondigere controle van de handbagage.

Maar de veiligheidsagenten die de x ray-beelden van de bakjes bekijken, zitten niet langer naast de screening lane. Ze zitten in een controlekamer naast het screeningplatform. Deze ‘controle op afstand’ heeft als voordeel dat de bewakingsagent geconcentreerder kan werken en dus niet afgeleid of beïnvloed zal zijn door omstandigheden aan de lanes.


Screeningsoftware helpt een handje mee
Het systeem om op afstand handbagage te screenen, wordt nu al toegepast in de screeningstations voor personeel rond de luchthaven. Nu wordt het systeem uitgebreid naar de screening lanes voor passagiers. Brussels Airport is daarmee de eerste luchthaven wereldwijd die remote screening voor passagiers op grotere schaal gebruikt.

De beveiligingsagent krijgt in de controlekamer een x ray-beeld van de bagage en controleert of er geen verboden voorwerpen aanwezig zijn. Beslist de screenende veiligheidsagent dat er iets verdacht in de bagage zit, dan krijgt het bakje een virtueel merkteken. Daardoor komt het op een afsplitsing van de band terecht. De passagier kan niet aan deze band, enkel een veiligheidsagent kan erbij.

De veiligheidsagent aan de screening lane zal de scan van de bagage te zien krijgen op een beeldscherm. Daarop zal aangeduid staan waar het verdachte object zich bevindt. De agent zal dan manueel de bagage doorzoeken om te controleren of er effectief iets in zit dat verboden is.

> Maak kennis met Wilfried Covent, Head of Security

> Maak kennis met Dirk Hoornaert, Support Services Manager

<< Terug naar Overzicht
Disclaimer - © Brussels Airport Company