Connector: duurzaam en energiezuinig

13 februari 2015

Een laag energieverbruik en een maximaal gebruik van natuurlijke bronnen. Met deze basisprincipes zijn de architecten van Connector aan de slag gegaan en het resultaat mag er zijn: een gebouw met zeer hoge isolatiewaarden, grote open ruimtes met natuurlijk daglicht en veel meer technische snufjes die van een bezoek aan Connector een aangename en unieke ervaring maken.

Connector, supergeïsoleerd!
Brussels Airport heeft zichzelf de doelstelling opgelegd om tegen 2020 de CO2-uitstoot te verminderen met 20%. Daarom is een extra inspanning gedaan om Connector goed te isoleren en energiezuinig te maken, onder meer door beter te doen dan de wettelijk verplichte K-waarde van 40.

De K-waarde staat voor de isolatiewaarde van het gebouw en wordt berekend op basis van de gebruikte materialen, de grootte van het gebouw en hoeveel warmte er kan verloren gaan door het dak, de vloeren, de muren etc. Hoe lager de K-waarde, hoe beter geïsoleerd en hoe energiezuiniger het gebouw is.

De K-waarde van Connector ligt op 20, de helft minder dan de wettelijk verplichte norm (K-40). Om deze waarde te bereiken, is zwaar geïnvesteerd in dakisolatie (14 tot 20 centimeter), muurisolatie, de geïnstalleerde ramen etc.


Natuurlijk licht – slim design
Connector wil de passagiers een zo ruim mogelijk zicht geven op alle activiteiten van de luchthaven.

Daarom is ervoor gekozen om met grote ramen te werken aan de gevels aan de oost- en westkant waar de passagier zicht heeft op het tarmac. De ramen bevatten hoog isolerend glas om het gebouw goed te isoleren, zowel thermisch als tegen geluid.

Daarnaast zijn ook zonneschermen bij de ramen aan de westkant en zonnevinnen bij de ramen aan de oostkant geplaatst, eveneens om te vermijden dat de zon het gebouw te snel zou opwarmen.

Het noordelijk georiënteerd dak heeft een shedstructuur, waarbij aan de rechte zijkanten ramen zijn geplaatst. Het gaat om ongeveer 1.500 m² dakvenster met hoog isolerend glas. Zo kan ook via het dak veel licht binnenvallen zonder dat het te warm wordt.



Warm of koud – slimme technieken
Connector moet een aangename plaats zijn om te verblijven: lekker koel in de zomer en lekker warm in de winter. Maar een groot gebouw op de juiste temperatuur houden is geen sinecure, als ook de CO2-uitstoot tot een minimum beperkt moet worden. Daarom is geïnvesteerd in een geavanceerde verwarmings- en koelinstallatie die gebruik maakt van warmterecuperatie.

In het Connector-gebouw is ook zo veel mogelijk LED-verlichting geïnstalleerd om minder energie te moeten verbruiken en zo de CO2-uitstoot te verminderen.

Daarnaast plaatst Brussels Airport Company een installatie voor koude-warmteopslag, een 100% hernieuwbare energievorm voor de koeling en verwarming van Connector. Deze techniek laat toe om koel grondwater in de zomer te gebruiken om het gebouw te koelen. Het gebruikte water wordt dan opgeslagen in de grond en in de winter wordt met behulp van een warmtepomp het water gebruikt om het gebouw te verwarmen.

 

 

Geluidloze vliegtuigen?
Passagiers de beste ervaring geven wanneer ze op onze luchthaven zijn, is een van de prioriteiten van Brussels Airport Company. Het is zelfs een deel van de bedrijfsstrategie. Connector wil passagiers zo dicht mogelijk bij de activiteiten op het tarmac brengen, zonder storend te zijn. Daarom is het van belang om het gebouw voldoende akoestisch te isoleren. De vensters en het dak hebben een sterke isolatie gekregen om het geluid van opstijgende en landende vliegtuigen te minimaliseren. Ze laten niet meer dan 85 Db door, te vergelijken met een haardroger of een doorspoelend toilet.

Ook binnen het gebouw is een optimale akoestiek uitgewerkt zodat iedereen de gesproken informatieberichten goed kan horen zonder dat het storend wordt. Daardoor blijft Connector zijn rustige en ontspannen sfeer behouden. In totaal staan er 400 luidsprekers in Connector. Ze zijn op elkaar afgestemd zodat Connector zijn rustige en ontspannen sfeer behoudt.

Laat het maar regenen…
Connector heeft een dak van 11.000 m². Het water dat op het dak valt, wordt opgevangen en opgeslagen in een reservoir onder het gebouw. De citerne kan 670.000 liter bevatten, dat is het waterverbruik van 98 gezinnen in een jaar. Het regenwater zal worden gebruikt in de sanitaire voorzieningen en voor de schoonmaak van afvalcontainers.

> Maak kennis met milieuverantwoordelijke Christel Vandenhouten

<< Terug naar Overzicht
Disclaimer - © Brussels Airport Company