Connector: Architectuur

5 februari 2015

Een modern, state of the art gebouw in het hart van de luchthaven. Dat is Connector. Een letterlijke verbinding, maar ook architecturaal vormt het gebouw een brug tussen twee verschillende tijdsgeesten en stijlen. Connector zelf is een open gebouw in moderne stijl met aandacht voor de milieu-impact en met het oog op de toekomst.

De vertrekhal in de terminal en Pier B dateren uit de jaren 90, het Topaas-gebouw aan Pier A uit de jaren 2000. Beide gebouwen werden ontworpen in een andere tijdsgeest en met andere accenten in de architectuur. De uitdaging van Connector was om beide gebouwen en stijlen met elkaar te verenigen, in een stijlvolle en eigentijdse vorm.

Een eerste opvallende feature van Connector is het sheddak. Naast esthetische en technische overwegingen biedt deze zaagtandstructuur op het dak het voordeel dat bijkomend natuurlijk licht kan binnenvallen.

Natuurlijk licht creëert een aangename omgeving en is tegelijk energiezuinig. Omdat het om koud noorderlicht gaat, warmt het gebouw ook niet op.

Om een harmonie te creëren, zijn zowel de kleur van de terminal (wit) als Topaas (grijs) in de gevels verwerkt, en dit in contrast met de donkergrijze gevel van het gelijkvloers.  


Gebouw met hellende gevels

Naast de uitdaging om een esthetisch architecturale eenheid te creëren waren er ook verschillende praktische uitdagingen bij de constructie. Zo is er de bestaande passagierstunnel waar Connector vlak naast gebouwd moest worden, en die volledig operationeel moest blijven.

Een andere bepalende factor was de helling van het terrein: tussen de terminal en Pier A is er een hoogteverschil van 2,4 meter. De check-in in de terminal ligt daardoor bijvoorbeeld 7 meter hoger dan de gates in Pier A. Connector werkt dit hoogteverschil weg door slechts 1 dubbele roltrap te plaatsen tussen het niveau met de screening lanes en het shopping- en ontspanningsgedeelte.

Wie vlak bij de gevels van Connector staat, zal zien dat deze licht naar buiten hellen, meer bepaald een helling van 8 graden. Dit was nodig opdat het gebouw geen radarstralen van Belgocontrol of signalen van het radionavigatiesysteem van vliegtuigen zou terugkaatsen die piloten kunnen verwarren of hinderen.

De gevels moesten niet alleen schuin staan, ze moesten ook bestand zijn tegen een jetblast. Een groot toestel kan immers windsnelheden tot 160 kilometer/uur achter zich produceren wanneer het zijn motoren opstart. Daarom zijn de gevels en de structuren van het gebouw hieraan aangepast.

Zicht op het tarmac
De passagier is deel van de luchthaven. Daarom is ervoor gekozen om een open en transparant gebouw te bouwen om passagiers een ruim zicht te geven op alle activiteiten op de luchthaven.

Dat begint al aan het screeningplatform waar passagiers meteen door de grote ramen kunnen uitkijken op het tarmac. Opvallend daar is ook de “wing”, een architecturaal hoogstandje in Connector, om verschillende technische elementen af te schermen.

Om te vermijden dat het gebouw door de vele ramen snel zou opwarmen, zijn aan de ramen zonneschermen en zonnevinnen geplaatst. De schermen en vinnen werden als esthetisch element verwerkt in de gevels.

De schermen aan de westkant zijn gekarteld en bevatten mazen die de vorm van langwerpige zeshoeken hebben. De vorm en grootte van de mazen zijn zo ontworpen dat de schermen geen radarstralen of signalen van vliegtuigen terugkaatsen.

 

Rustgevend interieur

Bij het ontwerp van het interieur stond de passagier centraal. Connector moest een rustgevende en aangename sfeer uitstralen. Daarom werd bewust gekozen voor kwalitatieve materialen met een harmonieus kleurenpalet dat het gebouw licht en luchtig maakt. De hoofdkleuren zijn wit en grijs, aangevuld met enkele accentkleuren voor het meubilair bijvoorbeeld om de aandacht te trekken.

Zo is de vloer uitgevoerd in hoofdzakelijk natuursteen, aangevuld met zones van keramische tegels met houtlook om een warmere uitstraling te geven.

Ook de winkels in Connector hebben een uniform kader in de hoofdkleuren wit en grijs gekregen zodat alles één mooi geheel vormt. Het winkelkader is in het wit, en de naam van de winkel staat op glas geplaatst.

Bij het meubilair en de inrichting was het belangrijk om esthetiek met functionaliteit te verenigen. Zo zijn er verschillende soorten zitjes: zitstoel, comfortstoel en ligstoel, waarbij aan sommige stoelen ook een stopcontact en USB-ingang is om tablets, gsm’s en andere elektrische apparaten te kunnen opladen.

 

> Maak kennis met projectleider Damien
 

 

 

Enkele cijfers
Totaal oppervlakte gebouw: 32.850 m²
Grondoppervlakte: 11.000 m²
Lengte: 220m
Breedte: 50m
Aantal verdiepingen: tarmacniveau +2
Uitvoeringstermijn: 22 maanden
Bouwkosten: 62 miljoen €
Hoeveelheid beton: 4.000 m²
Hoeveelheid staal: 2.000 ton
Fundering: 560 kolommen, samen 3,5 km lang
Liften: 3
Roltrappen: 6

<< Terug naar Overzicht
Disclaimer - © Brussels Airport Company