Veelgestelde Vragen

  • Kan men vliegen bij slecht weer?

Mist
Waar een goede zichtbaarheid essentieel is voor het vliegen met kleine vliegtuigen en helikopters, is dat in de commerciële luchtvaart veel minder het geval. Vliegtuigen en luchthavens zijn uitgerust met de meest moderne technologie die toelaten om veilig te vliegen met beperkte zichtbaarheid en zelfs zonder zicht. Dit is onder andere wat men IFR (instrument Flight Rules) noemt.
Toch hebben nevel en mist ook op de meest moderne luchthavens een impact op het vliegverkeer. Waar landende en opstijgende vliegtuigen bij normale zichtbaarheid in de lucht een onderlinge afstand moeten houden van +/- 5 mijl, wordt bij dichte mist een marge bewaard van +/- 8 mijl tussen twee vliegtuigen. Op piekmomenten of wanneer de slechte zichtbaarheid lang blijft aanhouden, kan dat leiden tot kleine vertragingen.
Brussels Airport beschikt over de beste installaties die toestellen toelaten te landen met een zichtbaarheid van slechts 150 m. Voor vliegtuigen en luchthavens die niet beschikken over deze technologie, is vliegen tijdens mist onmogelijk. Daarom worden aankomende vliegtuigen in dat geval afgeleid naar luchthavens die wel uitgerust zijn met die systemen of waar geen mist heerst.

Wind
Bij windstille situaties maakt het niet uit in welke richting een vliegtuig opstijgt of landt, maar in principe gebeurt dat tegen de wind in, toch kunnen moderne vliegtuigen ook binnen bepaalde grenzen veilig landen met rug- en zijwind.
Wanneer de windsnelheid 35 knopen (65 km/uur) bereikt, kan enkel gevlogen worden tegen de windrichting in. Om die reden kan de windrichting bepalen welke start- en landingsbanen op een bepaald moment kunnen gebruikt worden. Bij forse noorden- of zuidenwind kan op Brussels Airport gelukkig één baan gebruikt worden: de 01-19. Op piekmomenten kan deze situatie leiden tot lichte vertragingen.


Onweer
Donder en bliksem kunnen er gevaarlijk uitzien en zijn het ook, maar toch hebben ze weinig invloed op de werking van een luchthaven. Alleen een hevig onweer pal boven de luchthaven kan leiden tot vertragingen: de luchthaven is immers een grote open vlakte, waar bliksem voor passagiers en personeelsleden een risico vormt.
Aan boord is de bliksem ongevaarlijk (kooi van Faraday principe). Eens in de lucht gebruiken piloten de speciale apparatuur om de kern van een onweer te vermijden (radar). Ook de luchtverkeersleiding kan hen daarbij soms helpen. Brussels Airport beschikt daartoe over een zeer moderne weerradar op de grond (grote koepel op een gebouw in Brucargo).


Vrieskou
Van alle weersomstandigheden heeft 'icing' (een combinatie van negatieve temperaturen en een relatief hoge vochtigheidsgraad) waarschijnlijk de belangrijkste impact op de vertrektijden. Elk vliegtuig moet voor het vertrek "ontijzeld" worden: een warme antigel-vloeistof wordt verneveld over het vliegtuig om de aanzetting van ijskristallen te vermijden. Deze "de-icing" neemt per vliegtuig zo'n tien tot twintig minuten in beslag. Op piekmomenten leidt dat tot lichte vertragingen, voor elke vertrekkende vlucht.


Sneeuw
Net zoals op de autosnelweg, wordt ijzel en sneeuw zo snel mogelijk verwijderd van startbanen en taxiwegen. Daarvoor beschikken luchthavens over een hele vloot van gespecialiseerde voertuigen die deze sneeuw thermisch en/of mechanisch verwijderen. Op luchthavens wordt niet gewerkt met strooizout, want dat zou corrosieschade kunnen berokkenen aan de vliegtuigen. Vaste strooimaterialen zouden ook door een jetmotor kunnen opgezogen worden. Afhankelijk van de temperaturen, de intensiteit en de duur van de sneeuwval kan sneeuw de oorzaak zijn van belangrijke vertragingen en afgelaste vluchten. Omdat Brussels Airport beschikt over drie start-en landingsbanen, kunnen die beurtelings gereinigd worden en moet de luchthaven zelden of nooit volledig gesloten worden wegens sneeuw.
In speciale omstandigheden kunnen vliegtuigen toch vertrekken en landen op startbanen die besneeuwd zijn. Dit komt omdat vele vliegtuigen op gladde banen kunnen vertrekken en remmen met behulp van hun motoren. Daarbij moet het gewicht (lees aantal passagiers of brandstof) meestal wel beperkt worden, daarom wordt dit meestal niet gedaan.

Disclaimer - © Brussels Airport Company